lørdag den 20. december 2014

Secret Santa

Det er desværre ikke så tit, at jeg støder på øl fra Amager Bryghus, hvilket er ærgerligt, for bryggeriet rangerer meget højt på min liste over landets bedste og mest interessante bryggerier.

Men i forbindelse med besøget hos Toft Vin på Islands Brygge fik jeg et par flasker med hjem. Blandt andet deres Secret Santa, der så blev smagt forleden.

Bryggeriet er kendt for deres høje kvalitet, og Secret Santa rokker ikke ved det indtryk. En fyldig og sødlig øl, der er lagret på grannåle og egetræ. Der er tale om en belgisk inspireret quadrupel og den holder hele 10,5%. Men den sødlige smag gør, at den ingenlunde virker sprittet. Selve duften og smagen giver mindelser om julens frugter og slik, og dette gør også, at den fungerer bedst alene eller som dessertøl end til selve julemaden.

Alt i alt en fremragende øl, og det eneste minus er, at jeg kun købte én flaske. For jeg tror, at den ved lagring i et par år kan udvikle sig til at blive en endnu bedre øl.

Skål!

Ingen kommentarer: