lørdag den 12. april 2014

Godt øl i Stockholm

Baren på Man in the moon
Som jeg skrev lige her, blev min tur til Stockholm også krydret med besøg på nogle af byens mere listige steder.

I mange år er Sverige, ølmæssigt, blevet forbundet med billige øl hentet i Helsingør og tyndt sprøjt, der dårligt kunne kaldes for øl. Men i lighed med Danmark, er svensken også kommet med på ølbølgen og på de svenske mikrobryggerier laves der noget fremragende øl.

Så i forbindelse med min mini-ferie i Stockholm, valgte jeg at udforske nogle af byens udskænkningssteder. Det fortrød jeg ikke! Jeg har de seneste år hørt meget godt om Stockholm - også som ølby - og ved selvsyn kunne jeg notere, at byen snildt konkurrerer med eksempelvis København. Måske endda overgår den!

Jeg havde på Ratebeer noteret de steder, jeg gerne ville besøge.
Den første var Man in the Moon. Stedet er indrettet i k
lassisk bodegastil, og fungerer også spisested. Jeg holdte mig nu kun til øllet! Betjeningen var imødekommende og sikker, og øllet velskænket i egne glas. Prisniveauet var noget højere end i andedammen - hvilket gjorde sig gældende for alle stederne - men du fik også værdi for pengene. Man in the moon fylder 20 år i år, og det markeres blandt andet ved, at danske, svenske og norske bryggerier har lavet jubilæumsøl til dem. Øl, der kun fås på stedet. Der er i alt 30 haner på stedet, og ølkortet rummer desuden mere end 600 forskellige flaskeøl. Absolut et sted, der er værd at gå efter.

Danske Mikkeller har netop åbnet deres første bar i Stockholm, men den var vist allerede lidt af et tilløbsstykke. Da jeg var forbi, var stedet proppet til sidste plads - selvom det var en mandag. Baren følger konceptet fra København, hvor de 21 haner primært er med egne øl. Baren er måske ikke så interessant for en dansker - hvis du vel at mærke kender deres københavnske filialer - men er helt sikkert et besøg værd.

Akkurat bliver ofte omtalt, som Stockholms bedste ølbar - måske endda Nordens bedste. Så den måtte naturligvis også tjekkes ud. Stedet fungerer, i lighed med Man in the moon, både som ølbar og spisested, og ligger lidt væk fra alfarvej, men er mere end turen værd. Der er primært svensk og belgisk øl på hanerne, og generelt har Akkurat det største og mest spændende øludvalg, jeg nogensinde har oplevet. Og med en lang, lang række øl, jeg aldrig havde set eller smagt før. Blandt andet blev jeg introduceret for bryggeriet Nynäshamn, der virker som et meget spændende bekendtskab.


En velskænket øl, der har 13 år på bagen!
Både Man in the moon og Akkurat brystede sig også af at have et stort udvalg af vintage øl - altså øl, der har ligget og lagret en del år. Det var noget, de danske ølbarer kunne lære af. På Akkurat smagte jeg en Imperial Stout fra Nils Oscar fra 2001. Etiketten sagde 7%, men vi på den gode side af 10 - og meget portvinsagtig i smagen.

Et andet generelt kendetegn var i øvrigt, at stederne også har et vist ganske imponerende udvalg af især whisky.

3 minutters gang fra Akkurat ligger Oliver Twist. Stedet er mere indrettet som et værtshus, og igen med et uoverskueligt øludvalg. I lighed med Akkurat, bydes der også på cask ale fra svenske mikrobryggerier. Et meget hyggeligt sted, hvor der både er noget for ølnørden og den nysgerrige. 

Monks Porter House ligger tæt på Gamla Stan, og har primært eget bryg på hanerne og flaske. Øl, der kun fås her. Det bliver så suppleret med øl fra især det fantastiske De Molen-bryggeri. Stedet ligger i en gammel bygning, og for at finde baren, går du ned i kælderen - måske ganske symbolsk! Øllet serveres i egne glas og igen var der mulighed for at få lidt at spise. Betjeningen var i den mere nørdede ende, men det gjorde den ikke mindre kompetent. Og så trak det også gevaldigt op, at jeg her fik én af de bedste øl, jeg nogensinde har smagt - Monks Victoria Imperial Stout på 10%.

Alt i alt en perlerække af spændende steder, og Stockholm er absolut også et oplagt rejsemål, hvis du gerne vil supplere en ferie med godt øl - eller slet og ret vil opleve nogle fremragende øl og ølsteder.

Læs eventuelt mere her:

Man in the moon
Akkurat
Oliver Twist
Monks Porter House


Ingen kommentarer: