søndag den 20. april 2014

En dag på Den blå planet

Koralrevet
Siden det nye Danmarks Akvarium, Den blå planet, åbnede for et års tid siden, har jeg næret et stort ønske om at besøge stedet. Og forleden lykkedes det endeligt, hvor jeg sammen med mine gode venner, Karin og Per, samt deres tre poder troppede op. Det fortrød vi ikke, for det var en meget stor oplevelse. 

Vi var der kort efter åbningstid, hvilket vist sig at være et fornuftigt træk, for da vi 2½ time senere forlod stedet, var køen til indgangen alenlang. Men allerede mens, at vi gik rundt, var der godt med mennesker overalt, hvilket også understreger stedets store succes, hvor der i dets første leveår har været mere end 1 million besøgende.

Det forstod vi godt, for det er meget interessant. Og vældigt godt indrettet. Akvariet er bygget op i forskellige afdelinger og temaer, hvor du kan blive klogere på de danske havbunde, koralrev, amazonas og så videre. De mange akvarier er let overskuelige, hvor der er billeder af de dyr, der er i dem, korte beskrivelser med videre, ligesom man vist via en app til sin smartphone, kan gå endnu mere i dybden. I løbet af dagen er der forskellige events, så som fodring af piratfiskene, og de så ud til at være store tilløbsstykker. Logistikken er også i top, hvor du som besøgende bliver ledt godt rundt, så man er sikker på at få set det hele.

Vi var desuden meget imponeret over, hvor godt akvarierne var lavet og indrettet. Nu har jeg aldrig været på havenes bunde - hvis man ser bort fra mine spagfærdige dykkerforsøg i strandkanten i barndommens Dronningmølle - men det hele forekom meget virkelighedsnært. Derfor tror jeg også, at Den blå planet appellerer lige så meget til den biologiinteresserede som den mere nysgerrige turist.


Christian, Katrine og Marie
hygger sig i tunnellen
Også vekselvirkningen mellem de mere små akvarier, hvor du måske så 1-2 dyr til de kæmpestore, så som koralrevet, fungerede rigtigt godt. Men tunnellen under et af de store akvarier, hvor du kunne stå under vandet og se rokker, hammerhajer med videre helt tæt på, var stedets absolut største højdepunkt. Fantastisk godt lavet.

Som sagt brugte vi cirka 2½ time på stedet, men du kan snildt bruge mere, og Den blå planet virker som et sted, du kan besøge igen og igen, hvor du hver gang vil opleve og lære noget nyt.

Jeg kan kun derfor give stedet mine varmeste anbefalinger. Stor tak til Den blå planet for en stor oplevelse. Stor tak til Karin, Per, Marie, Christian og Katrine for en herlig dag.

Ingen kommentarer: