onsdag den 22. juni 2016

Northside Festival 2016

Velvet Volume takker af efter,
at de har væltet P6 Beat-scenen.
De bør åbne Orange på Roskilde 2017!
I den forgangne weekend løb Northside Festival af stabelen, og for mit vedkommende, var det første gang, jeg besøgte den. Men absolut ikke sidste, for jeg er forelsket! Programmet var noget nær perfekt, og det samme var vejret - stort set. Lørdag var overskyet og blæsende, og aftenen blev så kold, at vi måtte opgive ævred inden, at ét af mine egne absolutte topnavne, Beach House, gik på, men sådan går det nogle gange.

Selve festivalen var meget afslappet, men uden at lande i hængerøv og røvballe. Der blev taget hensyn til hinanden, det hysteriske og overgearede var lagt helt væk og selve pladsen var præget af picnic-stemning, men alligevel var publikum på, når musikken spillede. 

De tre scener, festivalen byder på, fungerede også godt. Især P6 Beat-scenen var et yndet sted at gå hen - en lille lomme på den store plads. Og den store plads var indrettet sådan, at det var nemt at høre musikken fra og med et godt udsyn til begge de store scener. Lyden var også rigtig god, men i og med, at alle tre scener er åbne, mangler intimiteten en smule. 

Men musik er ikke det eneste på en festival, og Northside bød på de lækreste madboder, med gode muligheder for at spise godt og sundt, og det til en rimelig penge. Derudover var Appelsin & Vodka-boden et stort hit - i hvert fald for vores vedkommende. Friskpressede appelsiner og vodka - det smagte himmelsk.


Publikums- og aftenstemning under
Duran Durans forrygende fest
Pladsen var også indrettet sådan, at det var nemt at komme rundt, og med små hyggelige oaser - som især Skovbunden, hvor selv boderne passede godt ind i skovtemaet. Den bar heller ikke præg af, at der over dagene var cirka 30000 mennesker tilstede. Der var stort set ingen køer ved mad- og ølboder eller toiletterne, hvilket ikke skyldtes mangel på publikum, men god logistik.

Jeg havde troet, at jeg måske ville savne det lejrliv, der også er en væsentlig del af Roskilde. Men det gjorde jeg ikke. I stedet nød vi vores lækre værelse på Hotel Comwell. Det er selvfølgelig noget af det, der gør Northside dyrere end Roskilde, men jeg havde det fint med, at det var et helt andet setup. 

Jeg vil ikke kaste mig ud i lange anmeldelser af de musikalske oplevelser, men de var følgende - og med en skala fra 1 til 6 stjerner:

  • Bernhoft - 3 stjerner
  • Malk De Koijn - 4 stjerner
  • Yeasayer - 3 stjerner
  • Digitalism - 3 stjerner
  • Iggy Pop - 6 stjerner
  • The Chemical Brothers - 3 stjerner
  • Yelawolf - 3 stjerner
  • The Minds of 99 - 6 stjerner
  • Sigur Ros - 4 stjerner
  • Twin Atlantic - 5 stjerner. Årets opdagelse
  • Velvet Volume - 6 stjerner. Årets bedste koncert
  • Bloc Party - 4 stjerner
  • Caribou - 3 stjerner
  • Duran Duran - 5 stjerner

Festivalhygge og godt humør
Derudover blev følgende lyttet sporadisk og lidt på afstand: Puscifer, Wilco, Temper Trap, Damien Rice, Jake Bugg, Blossoms, Flume og Beck.

Så alt i alt en masse gode musikoplevelser. Og det hele krydret med sjov, højt humør, afslapning og ikke mindst det bedste selskab.

I næste uge går det løs på Roskilde, hvor vi også tropper op, klar til nye oplevelser. Det bliver noget andet end Northside, men jeg vil ikke falde i sammenligningens grøft, for de har hver deres styrker.

Inden, at jeg når dertil, skal jeg i aften sætte flueben ved Bruce Springsteen i Parken. Det glæder jeg mig til.

Ingen kommentarer: