torsdag den 9. juni 2016

Muse i Forum

Lyd, lys og droner. Og et begejstret publikum
Efter sidste uges musikarrangementer med Distortion på Vesterbro, Tiësto i Tivoli og Johnny Horsepower i Sorø, var det onsdag aften tid til at slå tilbage på min vanlige musikbane. Og det med Muse i Forum.

Bandet har ikke tidligere tændt det store i mig. Det ændrede bandets koncert på sidste års Roskilde på, og da billetterne til onsdagens koncert kom i salg i slutningen af september, tøvede jeg ikke, da jeg blev spurgt, om jeg ville med.

Og det fortrød jeg ikke, for det blev en meget helstøbt koncert. Jeg kender ikke så meget til deres musik, men blev straks revet med.

Alene scene-setuppet var spektakulært. Scenen stod midt i salen, og den blev så forlænget med to ramper. Og scenen drejede hele tiden rundt, så uanset, hvor du stod eller sad, fik du et glimt af bandet.

Dertil kommer det visuelle. Titlen på bandets seneste album, Drones, skulle tages bogstaveligt, for da koncerten gik i gang, kom 6 droner flyvende ind. Dem så vi flere gange under koncerten, hvor de spillede med ind i det imponerende lysshow, bandet diskede op. Læg dertil brugen af film, der blev vist på den runde skærm over scenen og de gardiner, der fra tid til anden gled ned fra loftet.

Alt dette kunne sagtens have forstyrret selve koncertoplevelsen, men det hang satans godt sammen med den indsats, bandet leverede på scenen. Nok er de ikke de store entertainere, men de formåede at gribe fat i publikum "blot" ved hjælp af deres musik. Og den blev leveret med energi og nærvær, og meget alsidigt - fra det ekstremt pompøse til det stille og storladne. Vildere, højere og mere-mere-mere synes, at være bandets mantra, men de stod distancen. Også i Forum, hvor de sædvanlige lydproblemer kun tittede frem et par gange.

Alt i alt synes jeg, at det var fedt at være til en koncert, hvor rammerne blev udvidet og med et band, der gerne slår det helt store brød op. Og viser, at det kan stå distancen.

Så tak til Muse for dén oplevelse. Og tak til Lisbeth for at skaffe billetter og tage mig med derind.

Næste koncertoplevelse bliver så Northside, der spilles i gang om en uges tid. Det bliver min første tur dertil, og jeg glæder mig meget.

Ingen kommentarer: