lørdag den 20. juni 2015

Nyt fra Mellemblond

I næsten al ubemærkethed udsendte danske Mellemblond for en måned tids siden deres tredje album, Fra et sted. Og det med ubemærketheden er en skam, for bandet er blandt de mest spændende på dagens danske musikscene. Og burde appellere til samme publikum, som hører Peter Sommer, Ulige Numre, Nikolaj Nørlund med videre.

Og netop disse samt især C. V. Jørgensen er da også referencer, der dukker op, når der lyttes til albummet. Musikken spænder fra det mere skramlede og larmende til det afdæmpede, og giver et meget homogent album. Personligt synes jeg, at det er bedst i de mere stille og afdæmpede stunder. Som eksempelvis Til ilden, der, i mine ører, er årets hidtil bedste danske sang. Smukt og melankolsk, med linjer som "Hvis jeg kunne ønske mig noget, skulle det være et smil fra dig. Det smil, der slukker mine sorger og holder mig til ilden".

Bandets absolutte frontfigur, Kristoffer Munck Mortensen, fremfører sangene med stor overbevisning, og med tekster, der også efterlader stof til eftertanke. Samlet set giver det et stemningsmættet og smukt album, der er en seriøs kandidat til titlen som årets bedste, danske album.

Jeg runder af med en smagsprøve fra albummet:

Ingen kommentarer: