lørdag den 14. juni 2014

Schneider Aventinus

Nu synes jeg ikke, at der er nogle bestemte øltyper, der er mere egnede til bestemte årstider end andre - OK, jeg vil nok ikke drikke en meget tung stout på en glohed sommerdag - men hvedeøllen er én, jeg nyder med endnu større nydelse, når solen og varmen har fået overtaget.

Og jeg vil derfor over de kommende måneder, anmelde/skrive lidt om de hvedeøl, mine smagsløg støder på undervejs.

Jeg lægger ud med Schneider Aventinus, der er en Dobbelbock på 8,2%.

Schneider-Weisse er et klassisk sydtysk bryggeri, med mere end 100 år på bagen, og sortimentet er det lige så klassiske, med diverse varianter indenfor hvedeøllen. Personligt synes jeg, at det ikke er helt i samme liga som eksempelvis Erdinger, Paulaner, Andechs og Weihenstephaner, men mindre kan også gøre det.

Aventinus er, trods den noget høje alkoholprocent, en meget frisk og letdrikkelig øl, der både går godt til frokost eller middag på terrassen og som nydeøl efter plænen eller hækken er blevet klippet. Hvedeøllens friskhed kombineres fint med bock-øllens til tider noget søde smag, og alt i alt er der tale om en fin, balanceret øl. 

Det eneste, jeg p.t. ærgrer mig over, at jeg ikke fik hamstret lidt flere af den, da den stod på hylderne i den lokale Føtex.

Skål!

Ingen kommentarer: