lørdag den 7. juni 2014

Danske Ølentusiaster - 10 år efter

I foråret 2004 er jeg i Hamburg for at "løbe" marathon, og da jeg kommer hjem fra den tur, ligger der en besked på min telefonsvarer. Det er fra Svend fra Danske Ølentusiaster. Ham havde jeg mødt et par gange i forbindelse med arrangementer i den lokale regionsafdeling. Og han ringede fordi, at han var blevet kontaktet af Christian Linde og Skjold Haxgart fra Ringsted, der var interesserede i at starte en lokalafdeling i Ringsted. Og da de godt kunne bruge mindst én mere, ville han høre, om jeg var interesseret i at være med - og det var jeg.

Nogle uger senere mødtes vi fire så hos mig, hvor Svend fortalte om bestyrelsesarbejdet i sådan en lokalafdeling, rammer og muligheder med videre, ligesom vi begyndte planlægningen af det første medlemsmøde.

Dette og de efterfølgende medlemsmøder henligges på det daværende Café Vallentin, hvor jeg kendte ejeren, Mette, som straks sagde, at vi var mere end velkomne til at holde vores arrangementer hos hende.

Og øl skulle - og skal - der til, så en ølmand fra Fyn troppede op med gratis dråber fra det italienske bryggeri, Menabrea.

Jeg husker, at fremmødet var ganske pænt, og efter en kort introduktion til den nye lokalafdeling, hvor der også blev talt om planer med videre, blev der konstitueret en bestyrelse. Christian blev formand, og foruden Skjold og jeg, trådte medlemmerne Frits og John til.

Og alt dette markeres så næste lørdag, hvor der holdes 10 års fødselsdag. Arrangementet er meget passende henlagt til lokalerne på et af de lokale bryggerier, Det lille bryggeri. Her vil der være "grillbuffet med tilbehør, masser af godt øl, bl.a. Lokalafdeling Ringsteds eget 10 års fødselsdagsbryg; Den frække Skotte", som der står i indbydelsen. Det arrangement glæder jeg mig meget til.

Personligt træder jeg ud af bestyrelsen efter et par år, mens Skjold fortsat er mere end aktiv - nu som en rigtig dygtig lokalformand.

Og her 10 år efter kan vi se tilbage på mange gode arrangementer. Med stort set månedlige medlemsmøder, er det en udfordring at undgå gentagelser, men det er på fineste vis lykkedes for lokalafdelingen. Det ses også på fremmødet, hvor 20-30 medlemmer dukker op hver gang.

På min egen personlige hitliste står foredragene ved Carsten Berthelsen og Anders Evald meget højt, men det gør den første julebrygsmagning, hvor årets julebryg skulle kåres efter blindsmagning, også. Og ikke mindst de helt store tilløbsstykker, som de faste "sort øl"-smagninger som de to trappistsmagninger.

Den største oplevelse blandt mange store oplevelser, var dog i september 2013, hvor Herman Olsen fra Superbrugsen i Fensmark gæstede lokalafdelingen, og med sig havde han en masse gammelt øl. En spændende og satans underholdning smagning. Den oplevelse skrev jeg om lige her.

Herfra lyder et STORT tillykke til lokalafdelingen med fødselsdagen, og held og lykke med de næste 10 år.

Skål!

Ingen kommentarer: