tirsdag den 15. marts 2016

Jeg løber....

Du må aldrig gå ned på udstyr,
så nu har jeg besluttet,
at den der Hoka-model skal prøves af!
Jeg er p.t. i gang med at træne frem til Rom Marathon, hvor startskuddet lyder 10. april. I den forbindelse havde jeg forleden en længere frokost-pause-snak med nogle kolleger om det at løbe - hvorfor eller hvorfor ikke.

Vi havde alle nogenlunde samme forhold til løbetræning. Enten løber du eller også gør du ikke. Og flertallet af dem, der løber, hader det. Men gør det alligevel - måske, fordi løbetræningen ikke nødvendigvis er særligt tidskrævende, du kan træne på det tidspunkt, der passer dig, den kræver ikke nogle udstyrsmæssige forudsætninger bortset fra et par kondisko og så er den effektfuld, hvad enten du går efter at komme i form, tabe dig eller lignende.


Og mit eget forhold til løb er nok midt i mellem - jeg hverken elsker eller hader det. Ret beset er træningen ofte røvsyg. Der sker ikke en skid og Hotel Scandic-skiltet kunne jeg også se for 5-10 minutter siden. 


Men det er så glemt, når jeg kommer hjem. For når du har pustet og strakt ud, og taget et varmt bad, fyldes krop og sjæl med velvære. Sådan har jeg det i hvert fald....., og i takt med, at formen er blevet bedre, mærker jeg også mere overskud i hverdagen. Og det er blandt andet af disse grunde, at jeg kommer af sted i løbeskoene, at jeg allerede glæder mig til næste træningspas.


Foruden velvære og mentalt overskud, har løbe-/marathontræningen også givet gode, rejsemæssige oplevelser, hvor Berlin, Hamburg, Rom og Paris er blevet besøgt. Det har været - og er - en god måde at kombinere nogle interesser på.

Og i dag motiveres og drives jeg af at sætte et mål, lægge en plan og nå målet, det at prøve sine egne grænser af og udfordre mig selv.


Indtil for et par uger siden, forløb træningen planmæssigt, hvor formen LANGSOMT blev bygget op. Men jeg er p.t. skadet, hvor jeg har en muskelforstrækning i højre baglår. Så i stedet står den på cykling, gåture og styrketræning, og så håber jeg, at fysioterapeuten klarer resten. Målet for Rom har hele tiden været "at gennemføre", og det er det så i endnu højere grad nu. 


Efter Rom venter marathonløb i København og Amsterdam, og så må tiden vise, hvad der ellers presses ind. Sammen med ældste-niecens kæreste, Benjamin, leges der med tanken om at lægge arm med et 12-timers. For ja, det gælder om at udfordre sig selv hele tiden - også i løb!

Ingen kommentarer: