mandag den 20. maj 2013

Mine fodboldritualer

Fra tid til anden kan man i såvel de trykte som elektroniske medier læse om fodboldspilleres faste ritualer inden en kamp - hvordan de lader op, hvilken musik de hører, i hvilken rækkefølge tøjet tages på og så videre.

Men "os" på lægterne har også vores faste ritualer, og bliver de ikke fulgt, står du straks med fornemmelsen af, at det vil gå galt for det hold, du følger og holder med nede på grønsværen. 

Så næste gang, jeg er i Parken for at følge FC København, gør jeg for liggende ottetal gang følgende (indrømmet, ganske almindelige) ting:


  • Det er ikke altid, at jeg har spillertrøje på, men har jeg det, er det altid den samme. P.t. den nuværende FCK-trøje, og med Nicolaj Jørgensen "på ryggen". Skulle FCK så tabe, bliver den udskiftet med én af de andre, jeg har liggende. Men én trøje kommer jeg aldrig til at bære igen - en rød Europa-trøje, og med Peter Møller "på ryggen". Sidste gang, jeg bar den, var ved 0-5-nederlaget til Gorica i 2004!
  • Jeg har ikke noget fast ritual for min rejse fra Ringsted til Parken, men når jeg ankommer til stadion, tager jeg indgang C13/14
  • Når jeg har vist mit sæsonkort, går jeg altid på toilettet - nærmest hvad enten, jeg skal det eller ej
  • Køber jeg øl inden kampen, er det altid ved den samme kasse - kasselinjen yderst til højre under C-tribunen
  • Når jeg går op til min faste plads (række 21, sæde 195), er det altid via trappen yderst til højre under C-tribunen. Og af én eller anden grund, holder jeg altid til venstre, når jeg går op af trappen
  • På selve pladsen, er der ikke så mange faste ritualer. Den ene er, at jeg ved præsentationen af opstillingen kun klapper, når Nicolaj Jørgensen bliver præsenteret. Den anden er, at jeg - sammen med sidemændene Jan og Simon - bruger resten af tiden på at brokke mig over FCK, træneren, de andre tilskuere, gøglet inden kampen og i pausen, modstanderholdet og deres fans og kun til nøds laver lidt stemning, når FCK scorer
Det er stort set mine ritualer. Det er ikke altid, at de så betyder, at FCK vinder, men følges de ikke, ved jeg, at det ville gå grueligt galt for drengene i hvidt. Sådan er det!

FORZA FCK.

Ingen kommentarer: