onsdag den 9. november 2016

Farvel til Kent #2

På lørdag tager jeg hul på min egen afskedsturné med Kent, der giver koncert i Malmö.

Første gang, jeg oplever dem live er i 2000 på Roskilde. Anden gang samme sted to år senere.

Jeg husker begge koncerter som værende gode, men uden at være prangende, og de kom ikke rigtigt ud over scenen.

Efter koncerten i 2002 tænker jeg, at næste gang, jeg oplever bandet live, skal det være på et "rigtigt" spillested. Det sker så fire måneder senere, hvor bandet gæster KB Hallen på Frederiksberg. De har tidligere på året udgivet det storslåede album, Vapen & ammunition. 

Koncertens hovedvægt bliver også lagt på dette album - hvad de spillede den aften kan ses lige her - men koncerten bliver også en tour de force gennem deres bagkatalog. Og rundes af med billeder af covers fra de albums, de er inspireret af og hylder. 

Jeg husker, at det var første gang, jeg lagde mærke til, hvor über-cool, Joakim Berg er på en scene. Han havde bandet, salen og musikken i sin hule hånd, og stod som det helt naturlige samlingspunkt. Samtidig spillede bandet, som havde musik-guderne taget bo i dem.

Og den blå tone, de ikke ramte på Roskilde-koncerterne, stod denne aften helt frostklar. Koncerten står derfor fortsat som én af tidernes største og bedste koncertoplevelser. Fra det øjeblik stod de som Verdens Bedste Band - det gør de også her 14 år efter. Faktisk på dato!

Sidenhen oplever jeg dem et utal af gange - blandt andet to gange i Sverige, og på alle turneer, der bringer dem til Danmark. Ingen af koncerterne rammer niveauet fra 2002, men bundniveuaet er hver gang tårnhøjt, og jeg er gået derfra bevæget og opløftet.

Det bliver på lørdag endnu en bevægende aften, men jeg glæder mig.

Ingen kommentarer: