lørdag den 1. november 2014

Top-10 over Love Shop

Forleden skrev jeg om det nye album med Love Shop, og jeg bliver i den boldgade, hvor jeg nu forsøger mig med en top-10 over bandets bedste sange - lyttet med min mere eller mindre tvivlsomme musiksmag.

En måske noget umulig øvelse, al den stund, at bandet har 10 studiealbums i bagagen. 10 albums, der alle, mere eller mindre, har været ganske fremragende.

Men med til historien hører også, at jeg kom ret sent med på Love Shop-vognen. Da deres første albums udkom, fængede de ikke rigtigt. Der i begyndelsen af 90'erne var jeg fortsat begravet i sortklædt surmulerkult og vrængende guitarer, og her var tonerne fra Love Shop simpelthen for poppede og glade.

Men livs- og musiksynet ændrede sig heldigvis sig med tiden, og i dag er bandet at tælle blandt mine absolutte favoritter - både på plade og live. Her sætter jeg stor pris på bandets sans for den ørehængende melodi, samspillet mellem synths og storladne guitarer, Jens Unmacks stemme og bandets fine tekster om blandt andet kærlighedens møder, der går enten godt eller skidt.

Nå, men nok snak - en top-10 i nogenlunde prioriteret rækkefølge, og med albumtitel i parentes:
  1. Fuck min højdeskræk (Billeder af verden)
  2. Fremmedlegionær (Go!)
  3. I morgen (Kærlighed og Straf)
  4. Alle har en drøm at befri (Anti)
  5. Love goes on forever (Go!)
  6. Billeder af verden (Billeder af verden)
  7. Bellavista sol (Det løse liv)
  8. Redningsklar (Frelsens hær)
  9. Copenhagen dreaming (Go!)
  10. Drømmenes København (DK)
Jeg runder af med et eksempel på deres fine melodier:

Ingen kommentarer: