onsdag den 5. november 2014

Semper Ardens Christmas Ale

Indrømmet, jeg har en svaghed for juleøl. Og det er kun blevet bedre - værre? - efterhånden, som flere og flere bryggerier prøver sig af i denne "genre". Juleøl er ikke en bestemt øltype, for udvalgtet dækker fra almindelige guldøltyper, over belgiske udgaver til porter og stout. Og i næsten alle alkoholklasser. Selv indenfor den enkelte øltype er der stor variation, hvor bryggerne prøver sig af med alskens ingredienser.

Denne variation er netop noget af det, der fascinerer mig ved juleøllet. Mange af øllene er også karakteriseret ved, at de vinder ved at blive gemt i et par år (hvis man kan holde nallerne væk fra dem så længe!), hvor de efterhånden antager en vinøs og portvinsagtig form. Herligt.


Der vil derfor være juleøl-tema de kommende måneder her på bloggen, og jeg lægger ud med Christmas Ale fra det Carlsberg-baserede Semper Ardens. Det var én af de øl, der for alvor åbnede mine øje for juleøllens herligheder, og som fortsat er at tælle blandt mine favoritter. 

Jeg køber derfor hvert år en del af dem, hvoraf nogle af dem får lov til at blive gemt væk. Det har jeg gjort i en del år, og forleden fiskede jeg så én fra 2006 frem fra gemmerne.

Øllen holder 8,3%, men lagringen havde gjort, at den snarere var på 11-12, hvis ikke mere. Øllen var blevet lidt mere flad, men også vinøs, mens smagen af anis og koriander fortsat var intakt. Det samme gjorde sig gældende for dens sødlige smag.

Christmas Ale er mere end velegnet til julens tunge mad, men her vil jeg tage den frisk, mens den lagrede er glimrende som dessertøl.

Skål!

Ingen kommentarer: