torsdag den 6. oktober 2016

Old Gambrinus Beer Light 2014

Hancock Bryggeriet ligger i Skive, og deres øl stiftede jeg først bekendtskab med, da jeg "i tidernes morgen" lå som soldat i byen. Her blev deres stærke øl, Old Gambrinus, ofte drukket, når vi var i byen eller når ugen skulle skylles ned på vej hjem i toget.

Bryggeriet gik efterfølgende i min glemmebog, men dukkede så op igen, da jeg begyndte at få anden interesse for øl end "bare" at drikke det. Og sidenhen er jeg stødt på deres øl ved flere anledninger.

Forleden gravede så jeg deres Old Gambrinus Beer Light frem fra det bageste af skabet. Den var mindst holdbar til 4. april 2014, så den havde nogle år på bagen.

Men det gjorde nok ikke noget, for den havde udviklet sig rigtigt godt. Den holder 9,6%, men den lidt sprittede smag, den kan have, var forsvundet, og øllen var blevet mere rund og fyldig i smagen. Og med en smule humlet bitterhed tilbage. Men var også blevet lidt for sød i smagen - ikke ulig bock-øllen.

Det var spændende at smage en lagret udgave af den, men skal jeg have en så stærk øl, foretrækker jeg en "belgier", IPA eller Imperial Stout, da der er for megen fokus på alkoholprocenten fremfor smagen.

Øllen var en gave.

Skål!

Ingen kommentarer: