tirsdag den 12. maj 2015

Nyt fra Mew #2

For et par måneder siden "spillede" jeg singleforløberen til det nye album med danske Mew. Et nummer, jeg var - og er - meget begejstret for.

Nu er selve albummet, +-, udkommet, og er blevet lyttet en del gange her på matriklen. Og de høje forventninger, det første nummer skabte, bliver mere end til fulde indfriet.

Personligt synes jeg, at deres foregående fem albums har været ganske fremragende. Måske ikke allesammen lige helstøbte, men alligevel med en række perler.

På det nye album er bassisten Johan Wohlert tilbage i folden efter en tur i The Storm. Jeg skal ikke kunne sige, om det har været udslagsgivende for udfaldet af albummet, men i min optik er der her tale om bandets hovedværk.

Et formfuldendt album, der ligger sig i krydsfeltet mellem den storladne rock og den storladne pop, og det med en knivskarp balance. Der er ørehængende omkvæd, smukke guitargange, opbyggelige sange med videre, og hvor formlen hele tiden varieres. Det giver tilsammen indtrykket af et meget helstøbt og homogent album, hvor det er umuligt at fremhæve nogle sange på bekostning af andre. Men alligevel rammer sange som Interview the girls, My complications og Witness direkte ind i hjertekulen.

Alt i alt et godt bud på et af årets bedste danske albums, og som tegner meget lovende for bandets kommende koncert på Roskilde.

Jeg runder af med en smagsprøve fra albummet:

Ingen kommentarer: