tirsdag den 10. januar 2012

Suzi Quatro og min første koncert....

I 1977 (eller var det i 1978?) er jeg til min første rigtige koncert. Inden da havde jeg da oplevet Eddie Skoller og det legendariske Roskilde-orkester, Lirum-Larum, men de tæller ligesom ikke rigtigt med.

Næh nej, men da den på den tid storhittende Suzi Quatro gæster den nærliggende Haslev Hallen (der den gang var SPILLESTEDET i den sjællandske provins), skulle den 9-10 årige Søren af sted. Dog i selskab med min teenage-storesøster og hendes veninde (var det mon Conny....?). Vores mor kørte os til Haslev og mens musikken spillede, sad hun i den nærliggende biograf og så den lige så storhittende Kramer mod Kramer.

På den tid var blandt andet Quatro's The wild one en flittig spillet sang på drengeværelset. Både på båndoptageren og den træguitar (uden strenge!), min far lavede til mig. Og jeg drømte i de år tit, at jeg var med i hendes band og sparkede fødderne væk under hende. Hun var dog i stærk konkurrence med Abba's Agnetha Fältskog!

Ret beset husker jeg ikke meget fra koncerten. Jeg mener, at Sailor var opvarmning, men noget siger mig, at de "blot" stod på plakaten, som opvarmning for Smokie, der kort efter spillede samme sted.

Jeg ved dog, at hun med sikkerhed spillede førnævnte og Can the can, og at vi stod/sad i behørig afstand fra scenen. Min søster har nok været irriteret over, at de skulle have lillebroderen med på slæb! Og at Suzi under koncerten lagde sig ned på scenen, da publikum var noget provins-gumpetungt, samt at hun naturligvis var i et stramt lædersæt - jeg sov uroligt i årene derefter......

Men en stor oplevelse var det, men man kan ikke ligefrem påstå, at det kick-startede en tilværelse som koncertgænger. De efterfølgende år så jeg Shubidua to gange samme sted, legendariske Heaven til en skolefest, Doraz (udløber af Malurt og forløber til Big Fat Snake....) og ikke mindst Gry på en blokvogn til byfesten i Ringsted. Jeg er fortsat overbevist om, at hun undervejs sendte mig et blik eller to.....

Men i efteråret 1985 tager jeg sammen med min kammerat, Kenneth, til Sting-koncert i Valby-Hallen. Billetten kostede 250.- og det var siddepladser. Koncerten var fremragende og en stor, stor oplevelse at opleve én af mine på den tid store musikalske helte (primært for tiden i The Police). Året efter, og 28. januar, er jeg tilbage i Valby-Hallen. Denne gang sammen med Karsten Hvidesten, hvor vi oplever denne koncert med Simple Minds.

Det bliver så også én af det års bedste koncertoplevelser, der også talte Europe (!!) i Falconer, One Two (til såvel Chili-rock i Birkerød som i Tivoli) og Kim Larsen (igen i Haslev). Men fra 1987/1988 tager mit koncertgængeri mere form og koncentrerer sig i højere grad om den sortklædte surmulerkult-musik, jeg lytter mere og mere til. Og sidenhen er jeg vel rendt til mellem 12-16 koncerter om året, fraregnet Roskilde. Dog med betydelig lavere frekvens de senere år, da jeg ikke længere dur til hverdagsaften-koncerter i det københavnske, og det er der, de bands, jeg hører primært spiller. Men Gimle i Roskilde er ved at komme efter det og jeg tager gerne turen dertil.

Næste koncert er så - ja, netop en hverdagsaften i København, hvor et af mine absolutte favoritbands, The Walkabouts, spiller i Lille-Vega. En stor aften venter.

Men tak til Suzi Q. for at tænde mit koncertgen og den første gang er altid noget helt specielt!

4 kommentarer:

rene sagde ...

tak for et herligt indlæg. Sjovt som små drenges hjerner kan være noget kringlede; der er INGEN (INGEN!) ved siden af THEE Agnetha - tis' a fact!). Men den her: "jeg sov uroligt i årene derefter......" - du er bare for sjov! Måtte stoppe læsningen :-)
TAK!

Søren Nielsen sagde ...

Velbekomme :)

Anette sagde ...

ja, Sikke en oplevelse. Dejligt, at få genopfrisket den!

Anonym sagde ...

Koncerten med Suzi var bare overfed, sikken stemning og det at hun lagde sig ned ved trommesættet, gjorde hun fordi VI ikke larmede nok, da hun skulle give: Devil gate Drive.....*S*

Fik ser hende 4 gange på den DK-tour og fik en masse fede billeder skudt af!