torsdag den 12. januar 2012

Årets første musikopdagelse

Diverse årslister i medier, fra med-bloggere med videre er, traditionen tro, ofte en stor inspirationskilde. Også hvad angår ny musik, nye musiknavne. Især Jens Unmacks og Pastorens årstilbageblik er mere end fremragende. 2011 var ingen undtagelse.

Og den ledte mig så til årets første musikopdagelse, nemlig Jonathan Johanssons Klagomuren. Jeg anede ikke, hvem kunstneren var og havde intet hørt fra pågældende album. Det blev i øvrigt også nævnt på andre årslister. Gaffa har i øvrigt her anmeldt Klagomuren.

Lidt research viser, at Klagomuren er hans 3. album, og at han skulle være et ganske stort navn hinsidan. Nå, men Unmacks omtale vakte min nysgerrighed og Klagomuren blev hentet hjem. Det fortrød jeg ikke! Et meget smukt og gribende album, og pop på den gode måde. Længsel, smerte og det himmelstræbende er den læst, albummet er skåret over. Og med fine referencer til landsmændene i Kent, herunder Jocke Bergs solo-projekt med Peter Svensson fra Cardigans, Paus.

Nedenfor er en smagsprøve og hans to første albums vil snart være at finde her på matriklen:


Hermed anbefalet og lige så er andre, for mit vedkommende, nye navne som Papercuts, Lana del Rey og Freja Loeb. Sidstnævnte spiller i Ringsted Kulturhus 10. marts - jeg tror, at jeg tropper op!

Ingen kommentarer: