fredag den 18. marts 2011

Årets første musikopdagelse

Vi skulle to måneder og nogle dage ind i 2011 før, at jeg fik årets første musikopdagelse. Og der er tale om sangerinden Rumer. Jeg læste nogle gode anmeldelser af hendes plade Seasons of my soul og da Jens Unmack skrev følgende på sin gode blog, var nysgerrigheden og interessen vakt:

"Jeg måtte høre, hvad det var for noget, og jeg er positivt overrasket. Rumer (der egentlig hedder Sarah Joyce) har et sangforedrag, der giver mig klare mindelser om Karen Carpenters kvaliteter og om en Støvet Forårsmark. Umiddelbart er dette “bare” easy listening, men man mærker melankolien under overfladen i de velkomponerede sange, der rummer en sælsom genkendelighed og sagtens kunne være indspillet for tre årtier siden. Jeg kan se, at selveste Burt Bacharach har opdaget Rumer og har skrevet en sang til hende – det forstår jeg faktisk godt".

Karen Carpenter og Burt Bacharach er altid navne, der vækker glæde her på matriklen, så albummet blev hentet. Og jeg er ingenlunde blevet skuffet. En fantastisk stemme, der synger fra sindets afkroge og med en sjælden hørt inderlighed, og et album med højdepunkt på højdepunkt.

Vil Roskilde-ledelsen det os godt, smed de Rumer på plakaten og til en koncert på Odeon fredag eller lørdag nat.

Her er et eksempel på én hendes hjerteskærende og smukke sange:



Af andre af årets musikopdagelser skal The Vaccines og Stoffer & Maskinen da også nævnes. Begge er fine bekendtskaber.

Ingen kommentarer: