tirsdag den 29. december 2015

Mine årslister - diverse

Jeg har tidligere på bloggen gjort året 2015 op, musikalsk set, men der er andet i livet end musik....., så her følger et par årslister af den mere diverse art - og med enkelte links til tidligere blogindlæg:

Tv-program
2015 blev året, hvor Netflix for alvor fyldte sendefladen ud her på matriklen - kun afbrudt af nyhedsudsendelser og lidt fodbold i ny og næ. Og på Netflix var der mange gode oplevelser - seneste sæson af House Of Cards, Orange Is The New Black og Homeland, de nye og lovende Bloodline og Narcos, og sådan kunne listen fortsætte.

Men prisen går til The Americans, der handler om to russiske dobbeltagenter i Washington i begyndelsen af 80'erne. Krimi, politik og hverdagsdrama på én og samme gang.

Filmoplevelse
2015 blev året, hvor jeg "vendte tilbage" til biografsædet, hvor jeg blandt andet fik set Lysets Nostalgi, Amy, Spectre og Tavshedens Labyrint. Jeg vælger dog at kåre den engelske Pride til årets filmoplevelse. En klassisk britisk film, hvor samfundskritik og -satire går hånd i hånd med hinanden, og en film, der både trak grin og tårer.

Årets oplevelse
Året har budt på mange gode oplevelser - og stunder, generelt set. Men årets største oplevelse var Berlin Marathon i slutningen af september. Den oplevelse skrev jeg om lige her.

Årets bedste øl
Kriteriet er her, at der ikke må være tale om øl, jeg havde smagt før. Og vinderen blev Batch 1000 fra Amager Bryghus. En nærmest frygtindgydende god IPA.

Årets bedste læseoplevelse
En gennemgang af mine hylder viser, at jeg i år fik læst mig gennem 20 romaner af såvel nyere som ældre dato. Det gav mange gode læseoplevelser, hvor Helle Helle, Lone Hørslev, Peter H. Olesen og Jens Christian Grøndahl lyste op. 

Men titlen, som årets bedste går til Anne-Cathrine Riebnitzskys Forbandede Yngel. Den skrev jeg om lige her.

Årets fodboldkamp og -spillere
Det har været meget få kampe, jeg har set i det forgangne år, hvor interessen nærmest gik på stand-by, og overdøvet af især løbetræning. Heller ikke foran husalteret blev det til mange timer.

Det er derfor umuligt at kåre den bedste fodboldkamp. Det samme gør sig gældende for den vanlige kåring af årets spillere i "mine" klubber.

Ingen kommentarer: