onsdag den 30. december 2015

Et træningstilbageblik

De skæve ben er klar til endnu et træningspas
Løbeåret 2015 er ved at være til vejs ende, og for mit eget vedkommende, har det været det første hele år siden 2005, hvor jeg har løbet nogenlunde kontinuerligt. Jeg nåede 1620 km. i løbeskoene, hvilket er mere end, hvad jeg håbede undervejs, hvor jeg var sat ud af skader i cirka halvanden måned.

Gennem året fik jeg sat hak ved to officielle halvmarathonløb, et par af de såkaldte cannonballs i Ringsted og Sorø, Berlin Marathon og mit første 6-timers løb. 

Undervejs har jeg nydt træningen i den lokale løbeklub, RIMO, om onsdagen og søndagen, selv om, at jeg har skulket en del for så vidt angår sidstnævnte.

Løbetræningen blev suppleret med ture på min gamle racercykel samt spinning og styrketræning.

Jeg har været drevet af at sætte nogle mål som eksempelvis Berlin Marathon, et ønske om et vægttab, hvor jeg p.t. er oppe på minus 20 kg. siden maj 2014, og ikke mindst den lokale løbeklub, hvor træning kombineres med det sociale. Det har også resulteret i nogle gode kammeratskaber og et enkelt nært venskab.

Jeg har gennem året vist, at jeg kan planlægge og gennemføre det, jeg sætter mig for, og kan holde fokus og have disciplin til at gøre det. 

Tiden må vise, hvad 2016 bringer. Jeg overvejer at gøre mere ud af cyklingen, og det vil måske sætte sig på den den samlede træningsdistance i løbeskoene.

Men sigtekornet er rettet ind mod Rom Marathon i april og København i maj. Derudover stiller jeg til start i Copenhagen Half Marathon i september. Sammen med ældste-niecens kæreste, Benjamin, er et marathonløb i efteråret også i støbeskeen. Desuden overvejer jeg at lægge arm med et 12-timers løb - eller som minimum snuppe 6-timers løbet igen.

For så vidt angår selve min træning, skal den tilpasses noget bedre, hvor jeg vil følge nogle programmer, så jeg forhåbentligt undgår de overbelastningsskader, der har præget 2015. Og lytte bedre til min krop. Skavankerne forsvinder ikke lige så hurtigt, som da jeg var i 30'erne!

Det skulle også gerne betyde, at mine tider bliver forbedret. Eksempelvis er målet for Copenhagen Marathon at komme under 4 timer, og gerne omkring 3:45.

Det vigtigste er dog at komme af sted, og jeg glæder mig allerede til at tage fat på det nye løbeår.

Ingen kommentarer: