tirsdag den 8. december 2015

Juleporter Barrel Aged

Én af mine absolutte yndlings-julebryg er Juleporter fra Det Lille Bryggeri. En øl, jeg hvert år ved juletid nyder med stor glæde og tilfredshed. 

Og i år er den så kommet i en Barrel Aged-udgave, hvor den har lagret på Barolo-fade i 7 måneder. Den smagte jeg så forleden.


Øllen holder 10,6%, men trods den høje alkoholprocent, er den ingenlunde sprittet.


Den har fortsat porterens karakterisktiske brændte smag, men smagen fra rødvinsfadene giver øllen lidt mere kant, som klæder den. Denne smag suppleres af smagen af jul, hvor der noteres både kanel og nelliker. 


Både den almindelige og fadlagrede udgave foretrækker jeg som nydeøl. Eksempelvis efter, at julebordets herligheder er indtaget, og der fortsat er plads til lidt ekstra godt.


Alt i alt er en fantastisk øl blev gjort endnu bedre. Jeg købte heldigvis to, og den anden får lov at stå et par år. Vist nok....


Øllen blev købt i Den Lille Gaardbutik i Bringstrup lidt uden for Ringsted.


Skål!

Ingen kommentarer: