søndag den 30. juni 2013

Suede i Tivoli

Juni er åbenbart, også for mit vedkommende, måneden for musikalske gensyn med gamle musikalske helte. 13. juni var det Depeche Mode i Parken og torsdag var det så Suede i Tivoli. 

Dagen forinden havde de givet en intim koncert i Lille Vega, og efter Tivoli-koncerten kan jeg godt ærgre mig over, at jeg ikke forsøgte at få billet, men da billetterne kom i salg tøvede jeg, for der kunne være tale om en musikalsk lottokupon, for hvordan ville Suede lyde 11 år efter, at jeg sidst oplevede dem på en scene?

Men både meldingerne fra Lille Vega og min egen oplevelse dagen efter viste, at de lød lige så godt, som den dengang. Bandet var utroligt veloplagte og -velspillende og Brett Anderson sang - som altid - som havde englene havde taget bo i ham. Og fuld af energi, tilstedeværelse og sangglæde, ligesom hans "sceneshow" var nøjagtigt det samme, som da jeg så dem første gang i 1995 - cool og tungen i kinden, ligesom hoftesving, ståen-på-højtalere, mikrofonsving med videre ikke havde ændret sig. Som vi også så det med Dave Gahan i Parken, kan du ikke lære en gammel hund nye tricks!

Det var tydeligt, at de nød at spille sangene fra deres seneste, og i øvrigt mere end glimrende album, Bloodsports, men samtidig blev der også gravet godt og grundigt i bagkataloget. Der var naturligvis publikumstræffere som Trash, Animal Nitrate og Beautiful ones, men også mere sjældne numre som Sleeping pills fra deres efterhånden 20 år gamle debut. Stort set alle sangene blev afleveret, som de skulle, om end det enkelte steder var tydeligt, at Anderson ikke længere helt kunne ramme de høje toner, men i min optik var de bedst, da de spillede It starts and ends with you, Everything will flow og New generation. Sidstnævnte stod, som var den frisktappet fra fad. Hele sætlisten kan ses lige her.

Et ankepunkt kunne have været lyden i Tivoli, al den stund, at parken ikke er bygget til koncerter og at der er nogle strenge restriktioner for, hvor højt de må spille. Vi - Anita, Mikkel og jeg - valgte at stå bagest og midt for scenen, og her var lydoplevelsen ganske fin og lyden var af en tilpas styrke, så selv de evindelige snakkehoveder blev overdøvet.

Så alt i alt får koncerten 4 ud 6 mulige stjerner. En koncert, der understregede, at Suede fortsat har en berettigelse - om end publikumsdelen viste, at der ikke er kommet mange nye fans til de seneste 15 år, men at dem, der var med dengang, holder ved! - og af de 7 gange - Store Vega i 2002, 5 gange på Roskilde og så nu Tivoli - har jeg endnu "til gode" at opleve en dårlig koncert med dem.

Tak til Anita og Mikkel for en hyggelig aften. Tak til Suede for en forrygende koncert.

Lad mig runde af med et af de fine øjeblikke fra deres seneste album:

Ingen kommentarer: