lørdag den 8. juni 2013

Top-13 over Depeche Modes albums og nedtælling til koncert

På torsdag giver Depeche Mode koncert i Parken, og her på matriklen - og nok også hos de mange andre, der skal derind - er nedtællingen for alvor i gang. Jeg oplevede dem selv første gang live i 1988 i Valby-Hallen, og dengang var publikum præget af unge piger, der skreg ved scenen, punks, poppiger og -drenge, sortklædt surmulerkult som jeg selv og så videre.

Her 25 år efter, vil de samme piger nok stadig stå ved scenen og dåne over Gahans sving med hofterne, mens andre - som jeg selv - vil sidde og fortælle anekdoter fra tidligere koncerter. Anekdoter, der bliver bedre og bedre, som årene går.... De sidste par gange, jeg har oplevet bandet, har jeg i hvert fald oplevet, at der er sket megen lidt udskiftning i det publikum, der trofast følger Depeche Mode. De "gamle" holder ved, mens meget få nye kommer til, men deres musik appellerer også i dag mere til det modne publikum. Og det er i mine øjne en styrke ved bandet, at de er vokset sammen med deres publikum.

Denne gang snupper jeg en siddeplads på C-tribunen, og det er nok meget passende for alderen - selvom det er en konsekvens af, at jeg ikke var hurtig nok, da billetterne kom i salg. Men vi - og vi er i denne henseende Anita, Lewis, Frank og Per (hvis han ikke sender sin hustru, Karin, i stedet for) - skal trods siddepladserne nok få en stor oplevelse og en meget fin aften. Og lur mig, om ikke alle siddepladser i Parken allerede i andet nummer er blevet til ståpladser!

Nå, men koncerten er også en god anledning til at lave en top-liste over deres hidtil 13 studiealbums. Inden, at jeg gik i gang, tænkte jeg, at det kunne blive en svær øvelse, men listen gav nærmest sig selv - der var i hvert fald ingen tvivl om top-3 samt bundskraberen:
  1. Violator
  2. Music for the masses
  3. Black celebration
  4. Songs of faith and devotion
  5. Some great reward
  6. A broken frame
  7. Ultra
  8. Delta machine
  9. Construction time again
  10. Speak and spell
  11. Playing the angel
  12. Exiter
  13. Songs of the universe
Lad mig runde af med deres, i mine ører, hidtil bedste nummer. Et nummer, vi dog næppe kommer til at høre i Parken, jævnfør denne statistik over de numre, de hidtil har spillet på den igangværende turne.

Ingen kommentarer: