onsdag den 26. juni 2013

Ugens uundgåelige

Min radiolytning begrænser sig primært til mine morgener - hvilket så ret beset vil sige P3's natradio - og for en måned tids siden, eller måske lidt mere, blev min nysgerrighed fanget af en sang, der lød som et møde mellem slut-70'ernes disko og start-80'ernes synthpop. 

Via min APP, Shazam (der fungerer sådan, at den lytter til musikken og via en database finder frem til sangtitel og kunstner) fandt jeg ud af, at der var tale om danske Vinnie Who's 39. Jeg har efterfølgende læst, at sangen er en hyldest til fritfaldsspringeren Felix Baumgartner og hans vanvittige rekord fra sidste år.

Jeg kender ikke så meget til Vinnie Who - kender muligvis andre af hans sange, når jeg hører dem - og husker ham mest, som sparringspartneren for Thomas Blachmann i seneste X-factor-runde.

Men fremover vil jeg også huske ham for denne ørehænger af rang, der også har et betydeligt internationalt snit over sig. Der bliver næppe tale om en udødelig klassiker - mindre kan også gøre det! - men jeg synes, at han på fineste vis går tilbage i historien og opdaterer lyden derfra. Og når man, som jeg, er et firserlevn, skal der ikke til meget til før, at du bliver begejstret for noget, der lyder som fra den gang. Og musikproducere som Trevor Horn, Giorgio Moroder og Nile Rodgers vil klappe i deres små hænder, lyttede de til nummeret.

Lyt selv med her:

Ingen kommentarer: