lørdag den 1. oktober 2011

Onsdagens ølsmagning

Cirka én gang om måneden kalder Danske Ølentusiasters Ringstedafdeling til ølsmagning, senest onsdag den 28. september. Jeg kommer desværre ikke af sted så tit som jeg gerne ville, og onsdagens smagning skulle også have været føjet til listen over smagninger, jeg glippede - især fordi, at jeg vidste, at jeg dagen efter skulle til Stockholm i embeds medfør. Men to gode venner meddelte mig, at de ville troppe op, og den melding trak mig af huse. Det fortrød jeg ikke, for det blev en aldeles glimrende smagning.

Temaet var 5 Sjællandske mikrobryg, hvor der blev budt på øl fra Føniks, Beer Here, Holbæk bryghus, Kissmeyer og Øl-laboratoriet. Og traditionen tro, blev arrangementet indledt med en solid foderblanding - denne gang bestående af krebinetter og stuvede ærter.

Og vanen tro, sørgede lokalafdelingens bestyrelse at guide os godt og sikkert gennem smagningen, hvor øltyper som stout, porter, pale ale, india pale ale og barley wine kærtegnede vores smagsløg. Samtidig havde de hentet bryggeren fra Øl-laboratoriet, Per Jørgensen, ind. Det viste sig at være et godt træk. Dels var han ganske underholdende og spændende at høre på, dels var bagmanden bag 3 af aftenens fire bedste øl. Foruden at være brygger, er han også humle-entusiast, med egen mark ved Bjæverskov, så vi fik en fin introduktion til humlens verden. Og entusiasmen afspejlede sig også i de tre bryg, han havde med:

Hophead IPA: En humlet og sød øl på den gode måde, og som holder 8,1 %.

Original old porter: En fyldig engelsk Porter med smag af lakrids, kaffe og antydning af røg, og som holder 6,5 %. Ret beset smagte den af en højere procent - på den gode måde.

Summit single hop IPA: En humlet satan, igen på den gode måde, og samtidig fyldig og sød i smagen. Den holder 7,5 %, og var aftenens højdepunkt.

Per Jørgensen har ikke lavet nogen distributionsaftale med butikker, og al handel sker i døren på hjemmeadressen i Stenløse. Der vil jeg helt sikkert kigge forbi en dag. Læs mere her.

Det var tre og den 4. var Honey porter fra Kissmeyer. For en porter-elsker som jeg, var det kræs for smagsløgene. En meget sød øl, der var rund i smagen, og med antydning af chokolade. Den holder 6,5 %.

Foruden disse 4, smagte vi 7 andre, og bundskraberen var Hildegard fra Føniks. En sur og noget sprittet øl på 9,2 %. Men også en øl, der delte vandene, for flere af deltagerne var meget begejstrede.

Men endnu en mere end glimrende ølsmagning i regi af DØE i Ringsted, og vi ses helt sikkert meget snart igen..... Desuden tak til Henning og Walter for godt selskab.

Ingen kommentarer: