mandag den 17. oktober 2011

Have - også en passion

Et udsnit af haven, knipset i juli
Årets havesæson er ved at gå på hæld - i hvert fald, hvis man er som jeg, hvor kulde, regn og sne også betyder, at haven er gået i hi og haveredskaberne "smidt på lager".

Men det har været endnu en sæson, der har understreget, at jeg har en passion for have. Ikke dermed ment, at jeg har grønne fingre, for mit forhold til alt med have er VIRKELIG learning by doing!

Men jeg nyder i FULDE drag havearbejdet - det er afstressende, du får tømt dit hoved (ikke at det er noget problem for mig....), du bliver som barn igen med jord under neglene og grønne knæ, du kommer ud i den friske luft og så er der bare noget livsbekræftende ved at plante, skære til og se blomster, træer og buske udvikle sig. Nærmest med kontant afregning.

Det med havearbejde har jeg vist ikke for fremmede. Jeg er på min mors side ud af en landmandsfamilie, og da min morfar solgte gården, arbejdede han først i blandt andet Gribskov i Nordsjælland og sidenhen gik hans tid i hans store have i Hillerød og med at ordne haver for andre. Min mor nød også at gå i haven.

Og det med have, var også én af de væsentligste faktorer til, at jeg for 5 år siden besluttede at kigge på hus. Og i de snart fem år, jeg så har boet her på matriklen, er meget af min vågne tid over forår og sommer gået med havearbejde. Først med at sætte mit eget præg på haven, prøve mig frem med stauder, buske med videre og få rettet den til, og sidenhen med at holde ved lige, supplere op og flytte rundt. Og naturligvis med at nyde den!

Liljebedet, som det tog
sig ud i sommers
Nu er den efterhånden, som jeg gerne vil have den - om end jeg mangler et pæretræ, nogle enkelte prydbuske og så vil jeg gerne gøre mit liljebed helt færdigt. Men ellers er haven ved stadiet for almindelig vedligeholdelse.

De sidste opgaver inden vinteren bliver lidt reparationsarbejde i bøgehækken, gøde og slå græsplænen de sidste par gange, få skåret kanter langs hækken og klippe buske og stauder ned. Og så smide nogle forårsløg i jorden. Endelig skal haveredskaberne naturligvis rengøres, gås efter og smøres, så de er klar til at blive taget i brug igen om små 5 måneder.

I år blev interessen så suppleret med et medlemsskab af Haveselskabet. Deres hjemmeside og medlemsblad bugner med tip og tricks, haveideer med videre, og medlemsskabet er til stor glæde.

Et andet udtryk for min interesse er, at jeg elsker at gå rundt i andres haver og se, hvordan de har indrettet den og hvad de har i bedene. Og når jeg i bil eller tog kører forbi haver, kigger jeg altid ind - for inspiration og af nysgerrighed! Og er der noget, jeg ikke ved, hvad er, må jeg hjem i mine havebøger og finde frem til, hvad det er.

Alt i alt synes jeg, at haven en en givende interesse, og et godt supplement til sport, musik, film, bøger, politik, øl og hvad der nu ellers optager mine interesser.

Ingen kommentarer: