søndag den 17. april 2011

Under en sort sol....

Lørdag spillede Sort Sol den sidste indendørskoncert i denne omgang, og Ringsted havde æren af at lægge hus til. Og her er min oplevelse af koncerten:
  • De fik i dén grad vasket pletten fra 2003-koncerten i Store Vega væk, og overgik måske endda koncerten på Roskilde i 2001. Med andre ord, den bedste koncert, jeg hidtil har oplevet med Sort Sol - måske
  • Jeg havde frygtet en halvtom sal, men frygten var ubegrundet. Måske 1000 fra land og by var troppet op, og med mine 43 år lå jeg vist lige på aldersgennemsnittet. Det sker sjældent nu om dage
  • Publikum lyttede til musikken frem for at stå at kagle løs, som man ellers oplever tit på koncertstederne. Tak for det
  • Sætlisten var (stort set?) identisk med turneens tidligere koncerter. Altså en tur ned gennem hele deres bagkatalog. Kiss the streets og Next century var højdepunkterne blandt mange. Savnede jeg noget? Ja, den fremragende Rhinestone, men den har de vist ikke spillet på denne turné
  • Steen Jørgensen sang, som havde guderne taget bo i ham. Slet og ret gribende, skønt og kompromisløst. Og Ortved var hr. Über-cool bag trommerne
  • Ingen rock and roll attituder, med øl på scenen og opfordringer til at klappe med. Nej, vi er her for at spille og synge, og det gør vi så, syntes tesen at være. Og tak for det
  • Lars Top og Thomas Ortved dirigerede løjerne på scenen, og det med stram og kompetent hånd
  • Musikken blev ledsaget af et flot, flot lysshow
  • Tiden stod stille, da de spillede Let your fingers do the walking
  • Bandet virkede ingenlunde slidte, men virile og ærgerrige. Et meget stramt sæt, hvor up-tempo-numrene klædte bandet bedst
  • "Punklassikeren" Copenhagen i 2011-versionen har visse steder fået kritik. Den er urimelig, for den elektroniske indledning klædte den. Og blev leveret på en sådan måde, at man troede, at man stod i "Ungeren" anno slut-70'erne. Ikke at jeg var med den gang....
  • Det eneste, der manglede var Knud Odde og Peter Peter, men det er bedre at kigge frem end bagud
  • Og ja, det var alt for lang tid siden, at Sort Sol havde været på disse kanter. For nu at følge op på Steen Jørgensens "spørgsmål". De spiller så igen til sommer, når der er Ringsted Festival. Her springer jeg over. Jeg ville gerne se dem igen, men ikke Kandis, Lilholt og hvem der nu ellers er på dén plakat
  • Alt i alt en stor aften i Ringsted Kongrescenter, og et godt bud på årets koncert - for mit vedkommende
  • Jeg håber, at vi ses igen på Roskilde
  • Sidst, men ikke mindst - vi fik A knife for the ladies....

2 kommentarer:

René sagde ...

Hmm, så kan det ikke være bedre. Det må steen bestemt have at vide, når jeg bumper ind i ham. Store ord, det må man sige. Årets koncert allerede i april? Ja, jeg har jo flere gange fortrudt at jeg ikke har købt billet, når de spiller hjemme, men har kun mig selv at takke for det. Man bliver jo helt misundelig :-)
Men tillykke til dem, der drog ud; det viste sig at være en god idé. Ret spændende, hvad du skriver om en ny version af copenhagen - det er jo danmarks punk-hymne nummer 1 (med tak til Clash og andre, vi lader være unavngivne her!) - og i en opdateret version; modigt, temporært skræmmende og måske endda...spændende?

Søren Nielsen sagde ...

Ja, spred bare det gode budskab :). Hvad angår Copenhagen har jeg været forbi Youtube, men der ligger kun en elendig optagelse fra KB Hallen. Og mon ikke, at der kommer flere livemuligheder med Sort Sol, du så kan fortryde :)