tirsdag den 20. januar 2015

Choklat

Modsat Ommegang og Ninkasi, havde jeg stødt på øl fra Southern Tier inden, at jeg landede i New York. Undervejs derovre fik jeg smagt lidt mere derfra, og med hjem i kufferten havde jeg deres Choklat. Endnu en øl, der scorer endog meget højt på Ratebeer.

Som navnet nok antyder, er der tale om en chokolade-øl - chokolade-stout, for at være helt præcis. Og chokoladen står da også meget langt fremme i såvel duft som smag. Men også stoutens karakteristiske brændte eftersmag er at finde i smagsnoterne, ligesom tørrede frugter også er det.

Trods de 10%, som den holder, er den ret let i fylde og smag. Men alligevel bliver smagen af chokolade længe på ens smagsløg.

Det er nok en øl, du enten kan lide eller ikke lide. Jeg hører til den første gruppe, men er nok også farvet af, at en anden chokolade-stout, Young's Double Chocolate Stout, i mange år var min absolutte ølfavorit. Og Choklat matcher snildt den. Faktisk er der tale om den bedste chokolade-øl, jeg nogensinde har smagt.

Det er helt klart en nydeøl, der bør nydes alene, da smagen af chokolade vil overdøve den eventuelle ledsagende dessert eller chokolade.

Skål!


Ingen kommentarer: