mandag den 14. juli 2014

VM 2014

VM-slutrunden i herrefodbold er nu slut, og det med Tyskland, som fortjente vindere, og landet bliver dermed også det første europæiske land, der vinder et VM i Sydamerika.

Med mindre, at man nærer en stor antipati mod Tyskland eller er en meget enøjet Argentina-fan, kan der ikke sættes en finger på, at det var fuldt fortjent, at Tyskland vandt finalen. Det efter et perlemål af Mario Götze langt inde i den forlængede spilletid. Tyskland har under slutrunden spillet det bedste og flotteste fodbold og generelt har landet de seneste år, været det absolut smukkeste hold. Samtidig er triumfen også en stor kvittering for det tætte og store ungdoms- og udviklingsarbejde, der er mellem landsholdet og de tyske klubber. Og endelig kom trofæet i hus som en absolut holdindsats og en understregning af, at fodbold er en holdsport.

Over selve mesterskabet, står der malet Bayern München på stort set det hele. Målmanden, Manuel Neuer, var slutrundens bedste målmand, med store præstationer undervejs. I angrebet var evighedsmaskinen, Thomas Müller, en evig trussel, mens generalerne i det centrale maskinrum, Philip Lahm og Bastian Schweinsteiger, ledte slagets gang med overblik og som de store rollemodeller, de er.

Personligt var dette VM ét af dem, hvor jeg har set færrest kampe. De sene kampe i det indledende gruppespil var udelukket, da mit vækkeur ringede "klokken tidligt". Bevares, jeg kunne have mødt senere på arbejde, men nu er jeg i forvejen ikke så helvedes meget til landsholdsfodbold. Kvartfinalerne glippede jeg totalt, da de kolliderede med årets Roskilde Festival.

Men nogle kampe blev det da til, og når jeg ser tilbage, vil denne slutrunde, foruden tyskernes triumf, blev husket for Hollands afklapsning af Spanien (hvor Robin van Persie scorede turneringens bedste mål), tyskernes ditto af Brasilien og Columbias, Chiles, Irans og Algeriets forfriskende spil.

Desværre vil slutrunden også blive husket for håbløse dommerkendelser, det vanlige skuespil, svinestregerne og ikke mindst en bidende Luis Suarez. En direkte skændsel for fodbolden, og jeg er blandt dem, der mener, at han snildt kunne have fået en straf på minimum 1 år fra alt fodbold.

Blandt de dårlige oplevelser, var også én af de mere ventede, nemlig at mine egne favoritter, England, røg ud inden, at slutrunden overhovedet kom i gang. At jeg holder med England skyldes "bare" min forkærlighed for engelsk fodbold, for guderne skal vide, at landsholdet har været elendigt næsten lige så længe, at jeg kan huske!

Endelig vil slutrunden også blive husket for TV2's elendige dækning, men især DR's fremragende dækning, hvor Peter Møller nærmest er en åbenbaring af en studievært - stærkt suppleret af Mads Juncker, som gæstende ekspert. Jeg har i mange år været stor fan af tysk tv's fodbolddækning, men denne gang blev de overgået af DR - i hvert fald som optakt til kampene.

Nå, men nu er VM ovre, og vi kan igen begynde at koncentrere os om det, der virkelig betyder noget for en fodboldfan, nemlig klubturneringerne, med alle de op- og nedture, de medfører mens, at man plejer sin indebrændthed og gryende mavesår!

Tak til Brasilien for en flot slutrunde og et STORT tillykke til verdens bedste landshold med VM-triumfen.

Ingen kommentarer: