lørdag den 17. august 2013

Fodbolden ruller igen

Nok er flere fodboldligaer allerede flere runder inde i den nye sæson, men i denne weekend sparkes fodbolden for alvor i gang, nemlig med første runde i Premier Leauge.

Og den kommende kan blive én af de mest spændende og åbne i mange år.

Ser man på de tre mest oplagte bejlere til mesterskabet, Chelsea, Manchester City og de regerende mestre fra Manchester United, har de alle tre fået ny manager. For sidstnævntes vedkommende skal David Moyes udfylde skoene efter én af de største og mest succesrige trænere gennem tiden, Sir Alex Ferguson. Det kan blive en meget, meget svær opgave, da Sir Alex vel sagtens har været Uniteds vigtigste spiller de seneste år. Derimod har Chelsea den fordel, at deres nye træner er en gammel kending, Jose Mourinho, og han kommer med et stort kendskab til klubben og holdet, hvilket kan blive en meget afgørende trumf. Endelig bliver det spændende, om Arsenal og Arsene Wenger får forløst det store potentiale, det talentfulde mandskab har, hvor det vel er sæsonen, at Walcott, Ox, Ramsey, Wilshire med flere skal bevise deres talent. Uanset hvad, kan mesterskabet meget vel blive afgjort fra trænerbænken.

På spillersiden er der også mange ubesvarede spørgsmål, med et fortsat åbent transfervindue. Vil Luis Suarez, Gareth Bale og Wayne Rooney eksempelvis skifte klub? Og vil topholdene lave nogle spektakulære indkøb? Klubskifter, der kan blive den afgørende forskel mellem succes og fiasko. For mit vedkommende håber jeg, at Rooney bliver i Manchester United og Moyes kan forløse Rooney’s ubestridelige potentiale endnu mere. Men her er jeg nok for farvet, al den stund, at United er min klub og Rooney min spiller!

Hvorom alting er, glæder jeg mig usigeligt meget til at følge sæsonen. Primært fra sofaen, men måske jeg når en enkelt kamp eller to på et engelsk stadion - det må tiden vise. Hvad angår sofadækningen, glæder jeg mig over, at TV3 fra denne sæson også sender fra Premier League, men jeg håber dæleme også, at dækningen bliver lidt mere koordineret med 6’eren end tilfældet er med i dag, hvor de gudhjælpemig viser de samme tre kampe!

Afslutningsvis mit bud på top-6 
  1. Chelsea
  2. Manchester City
  3. Manchester United
  4. Liverpool
  5. Tottenham
  6. Arsenal 

God sæson. Manchester United - Pride of the north!

Ingen kommentarer: