lørdag den 10. november 2012

Kaffe er godt!

I går bragte gratisavisen 24-timer nyheden om, at forskning viste, at der var mange gode grunde til at drikke kaffe, til torvs.

Og de er:

  • Kaffe mindsker risiko for Parkinsons sygdom med 25 procent.
  • Kaffedrikkere er mindre udsat for depression og selvmord.
  • Risiko for blodprop i hjernen mindskes med 10 procent.
  • Beskyttende virkning mod flere typer kræft.
  • Mindsker risikoen for type 2-diabetes med 25 procent.
  • Øger reaktionshastighed, årvågenhed, selektiv, opmærksomhed og koncentrationsevne.

Det var en nyhed, der naturligvis blev læst med stor interesse her på matriklen, al den stund, at jeg sætter stor pris på kaffe - eller kaf' som vi siger her på de midtsjællandske kanter. Jeg fik kaffen ind med modermælken og i dag når jeg 8-10 kopper/krus på en god dag, om end jeg tidligere var oppe på flere. Og når jeg taler kaffe, mener jeg ganske almindelig sort kaffe (stempel eller filter) eller til nød en espresso. De afarter, blandt andet cafeerne kan byde på, holder jeg mig fra.

Men kaffe smager også godt, og ligesom med øl, hvor der også findes andre slags end Tuborg eller HOF - ikke ét ondt ord om dem - findes der også anden kaffe end Nescafé, Merrild eller Ali. Og over det ganske land findes der specialbutikker eller delikatesseforretninger, der har et stort udvalg af forskellige bønner, smage og så videre, hvor min egen favorit er Risteriet i København. I hverdagen holder jeg mig dog til min Nescafé, automatkaffen på jobbet samt fortrinsvis Merrild eller Peter Larsen. Formalet - da jeg ikke altid har tålmodigheden til at stå at male bønner, for det skal gå hurtigt med den der kaffe.....

Det store udvalg giver også mulighed for store og forskellige smagsoplevelser, selvom spændvidden i oplevelsen nok ikke er lige så stor som ved øl, vin eller for den sags skyld the. Sidstnævnte holder jeg mig dog langt, langt fra og kommer kun "forbi" hvert fjerde/femte år!

Og nu vil jeg da snuppe et krus kaffe mere!

Ingen kommentarer: