mandag den 29. oktober 2012

Tour de France 2013

Til næste år cykles udgave nummer 100 af verdens største cykelløb og i min optik én af verdens største sportsbegivenheder, nemlig Tour de France.

Og det bliver én af de mere spektakulære af slagsen, hvor der lægges op til store slag i bjergene og selvmorderiske bjergetaper som eksempelvis Alpe d'Huez, der skal forceres 2 - TO! - gange på én dag. Jørgen Leth kalder lige her udgaven en æresrunde og givet er det, at jeg absolut ikke skal nogen steder 14. juli, hvor Mont Ventoux skal forceres og 18. juli, hvor den står på den dobbelte Alpe d'Huez-etape. Hele programmet kan ses her

Dermed lægges der også op til et langt mere interessant og uforudsigeligt Tour de France end den gudsjammerlig kedelige udgave, dette år bød på. Og jeg krydser fingre for, at ryttere som Contador, Nibali, Froome, Andy Schleck, Valverde og Rodriguez tropper op i storform og giver os et storslået og uforglemmigt slag.

Annonceringen af næste års Tour de France skete i skyggerne fra dopinganklagerne mod især Lance Armstrong og en 1000 siders rapport fra det amerikanske dopingagentur. Konsekvensen af denne rapport kendes af alle cykelinteresserede nemlig, at Armstrong har fået frataget sine 7 Tour-triumfer. Og samtidig er blandt andet den danske sportsjournaliststand trukket i de hellige klæder og agerer forargede meningsmaskiner. Nogle har endda ment, at TV2 helt skulle droppe at sende cykelløb oven på skandalen.

Nu bifalder jeg naturligvis ikke selv doping, men har også denne gang svært ved at falde over i forargelsens grøft, og hverken denne sag, tidligere sager eller eventuelle fremtidige vil ødelægge eller begrænse min fascination for cykelsporten. Præstationerne, slagene, kampen mod sig selv og tinderne og så videre vil aldrig i mine øjne blive mindre, om der var nok så mange dopingspøgelser og -anklager. Og jeg har langt større respekt for en Lance Armstrong end jeg vil få for overbetalte fodboldspillere, der falder døde om bare en modstander snitter dem og agerer mere som skabagtige skuespillere end som fodboldspillere. Ingen nævnt, ingen glemt!

Og man kunne retteligen spørge, om det ikke var meget rimeligt, at samme dopingregelsæt, som cyklingen er underlagt - som er noget af det mest restriktive i elitesporten - ikke skulle gælde for alle sportsgrene. Og man kunne også spørge, om det ikke var meget rimeligt, at skuespil og forsøg på at påvirke dommerkendelser i en fodboldkamp ikke skulle resultere i karantæner, for det er også snyd og kan være mere afgørende for succes eller fiasko end en 1000. del af en promille af et forbudtstof i en bøf. Men det er naturligvis noget helt andet....

Hvorom alting er, glæder jeg mig til næste års Tour de France!

Ingen kommentarer: