lørdag den 6. oktober 2012

Abba!

Forleden kunne man på Gaffas hjemmeside læse, at et Abba-museum åbner til næste år i Stockholm. Og dermed er der endnu en grund til at forlænge mine arbejdsrejser til byen, for Abba er et navn, der altid vækker begejstring her på matriklen.

Bandet var mit første sådan rigtige yndlingsband, og de første sange, der satte sig fast i min erindring var Mamma Mia, Ring, Ring og Bang-A-Boomerang. Det var i midten af 70'erne, og Abba-plakater hang side-om-side med Suzi Quatro og Shubidua. Og ærespladsen tilhørte - naturligvis - Agnetha Fältskog (den lyshårede!). Hun var min første - men absolut ikke sidste! - uopnåelige forelskelse, og tilfældet ville, at vi delte fødselsdag, så når det igen blev 5. april, skulle mine forældre også ønske hende tillykke og der blev også sunget for hende.

I mange, mange år var Abba nærmest symbolet på dårlig musiksmag og aller højest en guilty pleasure, men i dag anderkendes de heldigvis - og retfærdigvis - for deres store betydning for popmusikken og er den målestok, mangt en popkunstner måles op mod. Og popdronninger som Kylie Minogue og Madonna skylder Abba meget.

Personligt varede min begejstring for dem ved – også gennem de sortklædte, surmulende slutfirsere/starthalvfemsere – men jeg samlede aldrig på dem. Kun lidt her og der, men det skyldtes mere et tilvalg af andet – lommepenge, løn fra fritidsarbejde og SU gav jo ikke uanede muligheder. Men da bokssættet The Complete Studio Recordings udkom for nogle år siden slog jeg til og den har nu en fin plads på mine hylder.

Årsagerne til, at jeg og millionvis af andre begejstres over Abba er mange. Det er slet og ret god popmusik, du bliver i godt humør af mange af deres sange, Agnetha og Frida synger himmelsk, der er sange til stille stunder og dansegulvet, der er sange for enhver stemning og så er musikken bare tidsløs. Især omkring hovedværkerne Arrival og Super Trouper.

Det er snart 31 år siden, at bandet udsendste sit sidste studiealbum, The Visitors, men musikken lever videre.

Jeg runder af med det umulige – og uundgåelige! – nemlig min top-10 over deres bedste sange:
  1.  Knowing me, knowing you
  2.  Our last summer
  3. Super Trouper
  4. When I kissed the teacher
  5. Bang-A-Boomerang
  6. Thank you for the music
  7. SOS
  8. One of us
  9. When all is said and done
  10. Lay all your love on me
Jeg runder af med videoen til min all-time favorit - både med Abba og indenfor popmusikken. Smuk og smertefuld på én og samme gang:


Og ellers klik ind på Youtube - her er der et overflødighedshorn med deres sange.

1 kommentar:

-rene sagde ...
Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.