søndag den 11. september 2011

Hvad lavede du 11/9?

11/9 er i dag 10 år siden. OK, vi havde også en 11/9 for 1, 5, 20, 100 og så videre år siden, men 11/9 vil altid være forbundet med det grusomme terrorangreb på USA. Vi alle kender historien og den nye verdens-u-orden, der fulgte efter, og som fortsat er mere end vedkommende, med blandt andet den danske indsats i Afghanistan.

Ligesom med andre store og ofte tragiske verdensbegivenheder, kan vi huske, hvad vi lavede netop i det øjeblik, vi fik nyheden.

Min egen historie er følgende:

Jeg havde været ude at løbe der om eftermiddagen, og som jeg plejede at gøre i forbindelse med afdampningen ovenpå en løbetur, satte jeg mig ind foran pc'en. FCK's fanklubs debatforum, Sidelinien, var én af de sider, jeg besøgte. Her så jeg overskriften "Noget nyt om katastrofen". Da Sidelinjens og især min egen referenceramme er/var ganske begrænset, tænkte jeg på noget i retning af, om den daværende træner, Hans Backe, var blevet fyret - om end det ikke havde været nogen katastrofe! Jeg ser dog folk skrive om fly over New York og at World Trade Center skulle være blevet ramt. Jeg glemmer alt om klamt løbetøj, tænder fjernsynet, slår over på CNN, og ser så det næste fly ramme WTC. Journalisterne taler om flere fly, Pentagon og frygten stiger - bliver Det hvide hus også ramt. Jeg ringer straks til min mor, som også følger begivenhederne, mens de løber over skærmen, og vi opdaterer hurtigt hinanden.

Jeg når at få et bad inden, at jeg fortsætter med at følge med i beretningerne, ringer igen til min mor og mens, at nyheder, interviews og reaktioner fylder skærmen, snakker vi om angrebet, mordene på Kennedy-brødrene og Martin Luther King, Mellemøsten og om Danmark bliver det næste mål.

Så det var sådan, at jeg oplevede 11/9 og hvad jeg lavede netop den dag.

Jeg har desuden lovet mig selv, at jeg snart skal til New York igen. Ikke mindst for at opleve Ground Zero. Jeg var i New York i 1989, og har derfor oplevet WTC i alt sin pragt og storhed, og derfor vil jeg gerne opleve stedet igen - også for at vise min respekt for alle de mennesker, der mistede livet efter dette grusomme og brutale angreb.

1 kommentar:

rene sagde ...

Lad os blot håbe dagen i dag forløber fredeligt all over. Jeg havde som bly adjunkt (jojo...) været på arbejde hele dagen og overhørte en samtale just som bussen kørte forbi den amerikanske ambassade. Så styrtede jeg hjem til tv'et i daværende Randersgade. I dag må gerne blive en fredelig dag uden nogen uhyrligheder.