søndag den 18. oktober 2015

Raison D'Extra

Og det akavede øjeblik, hvor du åbner en øl fra kassen med gammelt øl, og du opdager, at den holder 18%. Et sådan øjeblik havde jeg forleden, hvor jeg åbnede Raison D'Extra fra amerikanske Dogfish Head.

Jeg kendte ikke øllen i forvejen, og på etiketten var det sparsomt med informationer - ud over, at den skulle være proppet med rosiner. Og det var først, da den var knappet op, at jeg fik tjekket den ud på Ratebeer.

Jeg ved heller ikke hvornår, at den er brygget, men ganske givet omkring 2007-2008, så styrken var nok noget højere, og jeg var da også godt træt, da jeg var kommet gennem den....

Men det var en fantastisk smagsoplevelse. Procenterne lurede på tungespidsen samtidig med, at den var meget vinøs, og nærmest som et glas portvin.

Øltypen er en Amerikansk Strong Ale, og rosinerne prægede smagnoterne, men også karamel var at finde blandt dem. Det gjorde også øllen ganske sødlig.

Det ser ud til, at Dogfish Head fortsat brygger den, og det kunne være interessant at smage den i "frisk tilstand", for også her er jeg sikker på, at det er en fantastisk øl.

Øllen blev købt i Den Lille Gaardbutik i Bringstrup lidt uden for Ringsted.

Skål.

2 kommentarer:

Unknown sagde ...

Absolut en øl med masser af "ekstra"

Unknown sagde ...

Absolut en øl med masser af "ekstra"