mandag den 12. oktober 2015

En tur i Barley Wine

Butikkens hyggelige indgang
Barley Wine var blandt de første specialforretninger udi øl, da ølbølgen for alvor skyllede ind over landet, og den var den første, jeg besøgte i Hovedstaden. 

I dag ligger butikken i nogle hyggelige kælderlokaler i Admiralgade - tæt på Strøget og Kgs. Nytorv. Og 10 minutters gang fra min arbejdsplads på Christianshavn. Forleden lagde jeg så vejen forbi, for at proviantere lidt. Lidt blev til meget, for udvalget er overvældende.

Straks du kommer ind i lokalet, bliver du budt velkommen og spurgt, om du vil have hjælp. Og ja, betjeningen er i top, hvor du bliver hjulpet på vej og får tips om øllet - og en hyggelig snak.

Og hyggelig er et nøgleord for Barley Wine. Butikken er hyggeligt indrettet, musikken spiller fra gamle vinylplader, ølbeskrivelserne og prisskiltene er skrevet i hånden, og det samme er din kvittering.


Et lille udsnit af det store udvalg
Som skrevet er udvalget overvældende, men nemt at gå til. Øllet står ordnet efter øltype, og hver type har sin farve på prisskiltet. Samtidig er øllet sorteret efter alkoholstyrke.

Danske bryggerier som Mikkeller og Amager Bryghus fylder godt op på hylderne, men også svensk, norsk, tysk, belgisk og amerikansk tager megen plads. Og der findes en del, jeg ikke har set andre steder. Jeg var generelt imponeret over udvalget, men især over udvalget af vintage og fadlagret øl.

De senest ankomne nyheder står på et bord for sig, så det er også let at orientere sig i nyhederne.

Prisniveauet er ganske rimeligt, set med københavnske briller, og selv om, min regning landede på 773.-, fik jeg mange spændende øl med hjem. Blandt andet Anniversary Ale fra Port Brewing, Mark Fadlagret fra Herslev Bryghus, Hel & Verdoemenis fra de Molen og Geuze Mariage Parfait. En del af indkøbet vil blive omtalt her på bloggen, når det er blevet nydt.

Du finder Barley Wine lige her:

Admiralgade 21
1066 København K
Hjemmeside

Hermed mere end anbefalet.

Ingen kommentarer: