fredag den 23. oktober 2015

Kim Larsen - 70 år

Nationalskjalden Kim Larsen fylder i dag 70 år. Det er ikke en kunstner, jeg har lyttet så meget til, men alligevel har han også her på matriklen sat sit præg.

Især fra hans tid i Gasolin, men også hans eget materiale frem til og med Forklædt som voksen fra 1986, hvor han har været leveringsdygtig i mangt en tidsløs ørehænger.

I koncertmæssig sammenhæng har jeg oplevet ham to gange. I Haslev i midten af firserne og i Skive i 1988. Begge koncerter var en gevaldig fest - især når der blev åbnet op for Gasolin-sluserne.

Og når jeg nu en gang har hang til lister, kan jeg passende og i dagens anledning, lave mit bud på hans ti bedste sange i tiden udenfor Gasolin - i prioriteret rækkefølge:
  1. Åh At Være En Høne
  2. This Is My Life
  3. Hva' Gør Vi Nu Lille Du
  4. Fru Sauterne
  5. Hvis Din Far Gir Dig Lov
  6. Om Lidt
  7. Dagen Før
  8. Papirsklip
  9. Jeg Ved En Lærkerede
  10. Rita
Tillykke med fødselsdagen, Larsen, og tak for musikken.

Jeg runder af med lyd og billede til hans bedste solo-sang:

Ingen kommentarer: