fredag den 22. juli 2011

Superligaen 2011-2012

Den nye sæson i Superligaen blev trillet i gang i forgangne weekend, og overskriften for denne sæson synes at være "indsnævre forskellen til FC København". Men at dømme efter FCK's nærmeste konkurrenters aktivitet på spillermarkedet, synes midlet at være, at FCK skal blive svagere....

Trupperne i OB, Brøndby og FC Midtjylland er stort set intakte, og hvor de to førstnævnte har hentet et par profiler i form af evigt skadede Morten Skoubo og så Mikkel Thygesen. Men set i lyset af, hvor meget de blev distanceret af FCK i forgangne sæson, synes denne aktivitet at være en kende defensiv. Også selvom der ikke er røget nævneværdige profiler ud af trupperne. Men OK, transfervinduet er åbent et par uger endnu.....

Men konkurrenterne satser måske på, at FCK er blevet svagere efter, at 5 spillere fra idealopstillingen nu er væk - Wendt, Antonssen, Pospech, Grønkjær og Kvist. Dertil kommer et trænerskifte fra Ståle Solbakken til Roland Nilsson. Indtil videre har FCK hentet fem nye spillere, ligesom diverse udlån er tilbage i klubben. Dertil kommer, at klubben allerede i vinter hentede Pierre Bengtsson som erstatning for Wendt. Samtidig er bredden i truppen fortsat intakt. Umiddelbart tyder intet på, at klubben står svagere i forhold til Superligaen, mens det europæiske eventyr kan blive udfordringen.

Det er dog alt, alt for tidligt at fælde en dom over FCK's tilstand, men med tanke på, at klubbens sportsdirektør, Carsten V. Jensen, de senere år, har haft en mere end habil hånd, når det kommer til indkøb, er de nye spillere næppe fejlskud....

For mit eget vedkommende falder spændingen p.t. mest på den nye træner. Solbakken var én af Superligaens mest succesfulde trænere gennem tiderne, men det er ingen hemmelighed, at jeg de første 3-4 år forbandede hans norske champagne-fodbold, defensive tilgang, evindelige indkøb, hans evne til at nedbryde spillere og generelt hans gøren og laden. Men efterhånden, som konceptet og taktikken skiftede, og i takt med, at truppen fik en større helhed og sammenhængskraft, blev alt tilgivet!

Tiden må vise, hvordan Nilsson klarer det. Der er ingen tvivl om, at han er nøje udvalgt ud fra det koncept, FCK har arbejdet efter de seneste 11 år, og der skal næppe ventes store revolutioner i den måde, FCK griber kampene an på, spillertyper med videre.

Mit eget personlige håb er, at den nye sæson bliver det store gennembrud for midtbanespilleren Thomas Delaney. En spiller, som udviser den rette indstilling og giver indtryk af et stort potentiale. Og da jeg er fodbold-romantiker sætter jeg altid pris på spillere, der har været i klubben hele sit liv og dermed taget hele vejen op.

Mit bud på top-3 er guld til FCK, sølv til OB og bronze til BIF. Nedrykkerne bliver Køge og Lyngby. Og så går der nok kun et par runder før, at AGF begynder at tale om guld og Champions League.....

Jeg glæder mig til endnu en omgang Superliga, og på lørdag vil jeg være klar på min plads på Nedre C, hvor det gryende mavesår skal plejes, og der skal forbandes over spillere, dommere, FCK's og modstandernes tilhængere, Parken generelt og så videre. Same procedure as....always.

FORZA FCK!

Ingen kommentarer: