lørdag den 9. juli 2011

De bedste musikvideoer

Musikvideoer begyndte jeg for alvor at se i begyndelsen af 80'erne, hvor især det tyske program Formel Eins var leverandøren. Sidenhen kom kanalerne SuperChannel, Sky og ikke mindst MTV til.

Vidoerne blev slugt råt og et-eller-andet sted, har jeg også nogle VHS-bånd, hvor primært videoer fra slut-firserne og start-halvfemserne er båndet, og især fra MTV's "indie-program", 120 Minutes.

Gennem tiden er der lavet mange flotte videoer, om end antallet af rædsler klart er i overtal. Min egen "favoritperiode" er fra begyndelsen af firserne til begyndelsen af halvfemserne.

Mine fem favoritter falder da også i den periode. For alles vedkommende fortæller de en historie, lyd og billeder følger hinanden og sidst, men ikke mindst, det er også gode sange, som jeg den dag i dag fortsat kan lide. Men det er også sjældent, at du hører en skrækkelig sang, men tænker "for sæven da, en god video" - modbeviset på den påstand, er så denne http://www.youtube.com/watch?v=eiuHdUkuRi0....

Men her er mine 5 bedste musikvideoer:

Depeche Mode - Enjoy The Silence

Kate Bush - Cloudbusting

The Police - Wrapped around your finger

A-ha - Hunting high and low

Pet Shop Boys - Being Boring

"Udenfor kategori" er denne med New Order. Videoen er ikke verdens bedste, men bliver løftet til højderne af måske den bedste single, der nogensinde er udgivet. 24 år på bagen og stadig lige vitalt!

2 kommentarer:

Rene sagde ...

hæhæ - sjovt med endnu en liste: New Orders 'touhced by the...' er også ret sjov: http://www.youtube.com/watch?v=dMYBQeukrJk - viser hvor stor og underlig humor der var i NO :-)
Der er jo så mange, mange man kan pege på. Den mest stemningsmættede video (og en af de flotteste sange, der nogen sinde er skrevet?) kan man lytte og se her: http://www.youtube.com/watch?v=ZqsB4q4_Rn0 hmmm...den her kan nu også noget: http://www.youtube.com/watch?v=_q5mlb3Bjzs (og er et fint bevis på at melodien godt kan være god, fremført godt og langt bedre end dem, der skrev den!!!!)

Søren Nielsen sagde ...

Fine videoer, du linker til. Mit eget præmis var også, at det skulle være sange, jeg kunne lide, og derfor blev listen, som den blev :). Genesis' Land of confusion er heller ikke foragte - altså videoen, for sangen er fæl