onsdag den 2. februar 2011

Porter og stout i Ringsted

Mandag aften indbød Danske Ølentusiasters Ringsted-afdeling til den efterhånden traditionsrige porter- og stoutsmagning. Den er altid et tilløbsstykke, hvor arrangørerne formår at bringe velkendte som nye øl frem på smagekortet.

Inden selve smagningen blev vi trakteret med forloren hare med alt tilbehør. Det lagde en god bund inden den strabadserende smagning. Formand Leif Mortensen førte os gennem 11 øl og det på sin altid vidende og humørfulde måde. Han er et omvandrende ølleksikon.

Vi kom gennem følgende:
  • Havre stout fra Nøgne Ø. Noget anonym og uden den store smag
  • Ammestout fra BeerHere. En Milk stout, der var sød og rund i smagen. Aldeles glimrende
  • Porter fra Baltika. En ok porter, men så vist heller ikke mere
  • Imperial stout fra Samuel Smith. Faktisk én af dem, der for alvor gav mig interessen for porter og stout, og længe blandt mine yndlingsøl. Mere end glimrende
  • Falster Porter fra Falster Haandbryggeri. Intetsigende. Slet og ret
  • Beer Geek Bacon fra Mikkeller. En art røgporter, som delte vandene. Som røgøl altid gør. Men hos undertegnede fik den karakteren 9 på 10-skalaen. Mums
  • Imperial Stout fra Wibroe. Rygtet vil vide, at den er på vej ud af markedet igen. En øl, min far en gang i mellem nød, når vi var i sommerhuset i Dronningmølle. Det forstår jeg godt, for en ganske glimrende øl
  • X Porter fra Midtfyn. Midtfyn er ved at være blandt mine favoritbryghuse, og den her hjælper i hvert fald på vej. Den er i øvrigt blandt de 10 nominerede til årets øl 2010
  • Imperial Stout fra Saranac. Amerikanerne kan finde ud af det med kraftfulde øl, og denne er ingen undtagelse. Hermed anbefalet
  • Imperial Stout fra LeftHand. I forbindelse med Øllogens studietur i sommers til Amsterdam smagte vi Milk stout fra dette bryggeri. Og den var en nydelse, så forventningerne var store til deres imperial stout. De blev ikke indfriet. En sur og flad satan
  • Beer Geek Brunch Weasel 2009 fra Mikkeller. Også kaldet lorteøllen. Aftenens clou og en smagsoplevelse af de helt store
Ja, sådan noterede jeg mandagens smagning og jeg glæder mig allerede til den næste. Skål!

Ingen kommentarer: