fredag den 15. november 2013

Dubbel-smagning i Ringsted

Aftenens bedste øl - syntes jeg!
Onsdag i denne uge kaldte Danske Ølentusiasters Ringsted-afdeling igen til samling - denne gang med den mere end glimrende øltype, Dubbel, som aftenens tema. Dubbel-øl er blandt mine absolutte favoritter, så tænderne løb allerede i vand, da indbydelsen til arrangementet tikkede ind. Og med tanke på, at den gode lokalbestyrelse altid er gode til at finde gode og spændende øl, vidste jeg også, at aftenen ville blive en succes. Det skulle vise sig at holde stik!

Smagningen var henlagt til Café Wagner, hvor vi fik serveret en glimrende ølmarinet svinekam med tilbehør inden, at der blev taget hul på selve smagningen. Så var der lagt en god bund! Det var også nødvendigt, for de ni øl, vi skulle smage os igennem var i den lidt tungere ende, med procenter fra 6,3 til 9.

Leif Nygaard havde stået for udvælgelsen og ledte os på fineste vis gennem smagningen. Det med blandt andet udførlige beskrivelser af øllet og bryggeriet, og undervejs lærte vi om dadel-sirup, honning fra New York med videre, som ingredienser i øllet, og slåen, blomme med videre, som smagsnoter. Den løsslupne stemning, der ofte er ved en ølsmagning gjorde, at vi fik megen sjov ud af disse beskrivelser!

Én af mine egne første Dubbel-oplevelser var den fremragende Westmalle. Det er nok en ti år siden, og siden er det en øl, jeg ofte er vendt tilbage til. Den var også på onsdagens smageprogram, hvor Leif Nygaard meget rammende fremhævede den, som værende reference-øllen indenfor Dubbel-øl. Det, jeg blandt andet sætter pris på ved en Dubbel er, at de er meget søde i smagen og hældende til det liflige. Og at de ikke smager af de mange procenter, de ofte holder. Øllen kan blive lidt klæbrig i længden, men det er til at leve med!


Aftenens vinder
Aftenens vinder blev Corsendonk Pater Dubbel ale på 7,5%. Den er også fremragende, men personligt var jeg nu mest begejstret for Amager Julebryg - en Abbey Dubbel på 7%. Kun én øl faldt fuldstændigt igennem - Wilbek Dubbel fra Viborg Bryghus. En syrlig satan.

Men alt i alt endnu en god aften i regi af Danske Ølentusiasters Ringsted-afdeling. Tak til lokalafdelingen for endnu et godt arrangement. Tak til Leif Nygaard for et godt øludvalg og en herlig gennemgang.

Ingen kommentarer: