søndag den 20. januar 2013

Koncertåret 2013

Der er nu for alvor taget hul på et nyt år. Det kan på nogle områder være en ny begyndelse. På andre en fortsættelse af den retning, der blev udstukket året og årene forinden.

Og sidstnævnte gør sig gældende for så vidt angår denne skribents koncertaktivitet. Jeg fastholder nemlig beslutningen fra 2012 om at beskære koncertaktiviten ganske meget, men der er alligevel en del koncerter på tapetet:

Peter Sommer; Han leverede en forrygende koncert på Gimle for nogle år siden, ligesom koncerterne sammen med Nephews Simon Kvamm - i De eneste to - har været mindeværdige. 6. marts spiller han igen solo og det i Lille Vega, og med et nyt album med i guitarkassen. Både det og koncerten glæder jeg mig meget til, og ved, at en stor aften er i vente

Martin Hall; Hans plademæssige produktion har, i mine øjne og ører, været støt nedadgående de senere år, kvalitetsmæssigt, men hans koncerter er altid et besøg værd og en sikker garant for en stor oplevelse. Jeg kan ikke mindes en Hall-koncert, hvor jeg er gået derfra med en skuffelse, der har siden i kroppen i flere dage. Hall plejer, også koncertmæssigt, at gå sine egne veje, også ved valg af spillested. Så når han i slutningen af april giver koncert i København, bliver det ikke Vega, Amager Bio eller andre af de vante spillesteder, men Hofteateret ved Christiansborg. Igen en koncert, jeg ser meget frem til.

Marie Key; Et par dage efter Martin Hall, kalder Marie Key så til samling i DR's Koncertsal. En koncert, der meget hurtigt blev udsolgt, men det forstår jeg også godt, for hun står bag årets danske album i 2012, og jeg er overbevist om, at der venter en fin og spændende aften. Og er spændt på, hvordan hendes fine stemme og personlige sange fungerer live.

Depeche Mode; Depeche Mode, der er et af mine absolutte favoritbands, har et nyt album på vej, der, nærmest vanen tro, bliver ledsaget af en storstilet turné. Den bringer dem også til Danmark, nærmere bestemt til juni i Parken. Det bliver så 7. gang, jeg oplever dem live, og den 4. i Parken. Og i øvrigt 25 år efter, at jeg oplevede dem første gang - i Valby-Hallen. Bandet er garanter for store og mindeværdige koncerter, og det bliver den her stensikkert også!

Og når året er omme, er der ganske givet kommet flere til. "Jokere" er p.t. blandt andet sommerens festivaler:

Northside i Aarhus til juni trækker gevaldigt, da programmet allerede nu ser meget spændende ud - Portishead, Arctic Monkeys, Nephew, Nick Cave and the bad seeds med flere - og flere kommer ganske givet til.

Og så er der naturligvis årets Roskilde. Yderligere begrundelse er næppe nødvendigt. Jeg har været fast gæst siden 1994 - dog afbrudt i 2004 og 2005 - men 2013 kan meget vel blive året, hvor jeg dropper Roskilde. Jeg har i hvert fald endnu ikke truffet beslutning om, hvorvidt jeg tager en omgang mere på de overpissede græsarealer lidt udenfor Roskilde. Programmet ser allerede ganske spændende ud, men nu må vi se.....

Og lad mig runde af med en koncertoptagelse med netop Depeche Mode fra 1988:






1 kommentar:

-rene sagde ...

Tak for oversigten! En er jo forsigtigt med på en enkelt af dem (men ikke hvilken som helst!). Det tegner vist til at blive et godt koncertår for en flittig gænger!
Særligt DepMod kunne være fint at være med til - men det blev vist kun for de udvalgte (hurtige)...go koncert!