torsdag den 27. december 2012

Turen rundt på Sjælland

Fra barns ben har det "her i familien" været en tradition, at familiegravsteder blev besøgt ved juletid. De første mange år omfattede besøget "kun" gravstedet i Kundby, hvor min farmor og farfar ligger begravet. Dem har jeg i øvrigt aldrig mødt, da min farmor døde i 1947 og min farfar i 1962. Senere kommer min mormor (i 1982) og min morfar (i 1989) til. De ligger begravet i henholdsvis Hillerød og Grønholt.

Foruden at besøge gravstederne, indbefattede turene som ofte også juletræsindkøb, smut forbi mine forældres barndomshjem og lignende, samt en frokost på en nærliggende kro. Ture, jeg altid så frem til - både som barn, ung og voksen. At der blev sagt glædelig jul til bedsteforældrene og de mange historier, mine forældre så kunne fortælle om de steder, vi kørte forbi. Og så selvfølgelig til den gode frokost!

Efter mine forældres død, har jeg fastholdt traditionen med at besøge gravstederne, og som regel fortsat ved juletid - det hænder, at vejen også lægges forbi igen over foråret/sommeren. Ikke som en gestus eller pligt, men nok snarere fordi, jeg synes, at det er en vigtig tradition, der skal fastholdes. Og undervejs prøver jeg så at genkalde de historier, mine forældre fortalte.

Det lykkes ikke altid, for noget af det, de fortalte, er blevet glemt igen. Jeg har jo nok tænkt, at den historie fortæller de også næste år, men pludselig var der ikke et næste år mere. Men så tænker jeg i stedet på "at her kørte vi", "det var nok dernede, at min farfor var vokset op" og så videre.

Og kørt før jul, tog jeg så turen igen. Nogle gange tages den i etaper over flere dage, men denne gang tog jeg den i et stræk gennem Midt-, Vest- og Nordsjælland, og undervejs blev den smukke natur nydt i fulde drag. Og minderne genkaldt.

Min mormors gravsted besøges dog ikke længere, da det, som tidligere nævnt her på bloggen, er blevet nedlagt, ligesom turen i dag også omfatter mine forældres gravsted her i Ringsted.

Nedenfor kan nogle snapshots fra turen ses:


Min farmors og farfars gravsted i Kundby


Min morfars gravsted i Grønholt


Min mors barndomshjem i Grønholt


Mine forældres gravsted i Ringsted





Ingen kommentarer: