søndag den 9. december 2012

Julebordets glæder

Der er åbenbart her på bloggen juletema, med den store højtid nærmende sig med hastige skridt. Og noget af det, jeg også sætter højt ved denne tid, er julens mad - især den, der serveres ved julefrokosterne. At dømme efter min krops "pondus", er der vist heller ikke nogen tvivl om, at jeg godt kan lide mad - og især den fra mormor-køkkenet.

Dog er det ikke alle julespecialiteter, der falder i min smag, og jeg går derfor gerne en meget stor bue udenom æbleflæsk, sylte og blodpølse. Jeg går ganske givet glip af nogle gode, kulinariske oplevelser. Men hvad angår sidstnævnte, så jeg i barndomshjemmet, hvordan den blev lavet. Mine forældre fik et par gange om året en ½ gris og så stod min far i garagen og parterede den, hvorefter min søster og jeg rendte i pendulfart til køkkenet, hvor vores mor stod med gryder, pander og køkkenmaskiner og lavede alskens retter eller smed kød og fars i fryseposer til senere brug. Og "duften" fra garagen og køkkenet hænger fortsat i mine næsespor, ligesom jeg fortsat genkalder billederne af blodet, der nærmest flød ned gennem vores indkørsel.

Nå, men mine favoritter er først og fremmest silden - især de stegte eller marinerede. Og ét minde om disse har sat sig fast på min nethinde. Ved juletid var jeg sammen med mine forældre altid af sted for at besøge bedsteforældrenes gravsteder, og turen sluttede næsten altid af med en julefrokost på en nærliggende kro. En af gangene var vi på den nu nedlagte Borup kro og her var der et imponerende sildbord, med marinader i alle afskygninger. Da jeg var på vist 4. eller 5. omgang, måtte far-Knud bryde ind og gøre opmærksom på, at der på buffeten også var andre af mine livretter....

Nogle af dem var og er fortsat finker, frikadeller og fiskefilet, og dermed er vi ved de lune retter. Hvad angår førstnævnte så jeg så også, hvordan de blev lavet, men det har åbenbart ikke skadet mig, men finker er også en herlig spise! Især, hvis de serveres sammen med et stykke groft rugbrød, groft salt, en dram og en øl!

Efter de lune retter plejer osten at komme på bordet, men spiser jeg kun ost, hvis det er på en pizza eller i en cheeseburger. Men så er der heldigvis frugtsalat, og den synes jeg er en god afslutning ovenpå et godt julebord.

Undervejs skylles det hele naturligvis ned med snaps og gode juleøl.

Her på matriklen er jeg gennem årets første 3 julefrokoster, og næste venter på lørdag hos nogle gode venner. Derudover er der den traditionelle med familien i juledagene, for at slutte af 28. december med den efterhånden lige så traditionelle sammen med mine tidligere kolleger, Preben og Per.

Velbekomme!

Ingen kommentarer: