søndag den 30. oktober 2011

Første fodboldtur til udlandet

Det er i morgen præcis 30 år siden, at jeg var på min første fodboldtur til udlandet. Inden da havde fodboldturene begrænset sig til Næstved stadion og så selvfølgelig de græsplæner, jeg selv "spillede" på.

Målet for turen var Hamburger Sports Vereins daværende hjemmebane, Volkspark, og hvor modstanderen var mægtige Bayern München - sidstnævnte var på det tidspunkt mit absolutte favorithold i hele verden og er fortsat blandt mine fire favorithold.

Billet og transport blev købt via Trumf Rejser i Ringsted, og afgang var lørdag morgen fra Ringsted Torv. Jeg var så at sige alene af sted, men et par af mine fodboldkammerater fra Ringsted IF var også med samt den enes far.

HSV og FCB var på det tidspunkt de to dominerende hold i Vesttyskland og væsentlige aktører på den europæiske scene. Bayern havde Breitner, Augenthaler og ikke mindst Karl-Heinz Rummenigge i truppen - sidstnævnte er sammen med spillere som Søren Lerby, Steve Coppell, Bryan Robson og Eric Cantona blandt mine absolutte favoritspillere gennem tiderne.

HSV var ikke mindre frygtindgydende, med Kaltz, Magath, Hrubesch og danskeren Lars Bastrup. Og på bænken havde de hjemvendte Franz Beckenbauer, der tidligere havde ført Bayern frem til store triumfer.

Så alt i alt var der lagt op til et stort opgør. Vi fik plads ved siden af de tilrejsende fra München og bag det ene mål, mens HSV's blå hav stod i den modsatte ende. Jeg husker ikke så djævelens masse fra selve kampen. Det kan hænge sammen med, at Bayern blev udspillet på kryds og tværs, og led et forsmædeligt nederlag på 4-1. Og det til trods for, at de kom foran tidligt i kampen.

Det ændrede så ikke noget ved, at det var helt fantastisk at stå på et stort stadion, opleve stemningen og ikke mindst de spillere, jeg så MEGET op til.

Data fra kampen kan ses her, og højdepunkterne her:


Kampen havde også et "pudsigt" efterspil, der også understregede det had, mange klubbers fans har til Bayern. Straks kampen blev fløjtet af, gik vi mod busserne, og Michaels far tog fat i mig og de andre fodbolddrenge, så vi kom hurtigt og sikkert til busserne. Det var der en god grund til, for i samme øjeblik, at vi drejede af på stien mod busserne, så vi et blåt hav komme løbende fra den modsatte retning - de skulle vist "hilse" på Bayern-fansene.....

Der skulle så efterfølgende gå et par og tyve år før, at jeg igen kom på en udlandstur, der også indbefattede fodbold. Sidenhen er det heldigvis så blevet til mindst én tur om året - England, Tyskland, Sverige, Norge og Finland har været blandt målene, og det takket være gode rejsefæller som blandt andet Preben og Per.

Næste tur er Påsken 2012, hvor Manchester United-QPR og Everton-Sunderland er på programmet. Denne gang sammen med Kenn og Per. Jeg glæder mig!

Ingen kommentarer: