onsdag den 26. september 2012

Koncerter i Parken

For et par uger siden oplevede jeg Coldplay i Parken. Det er ellers ikke så tit, at jeg er til koncert derinde, og mine besøg "begrænser" sig primært til FCK's hjemmekampe, hvortil jeg har sæsonkort.

Men det hænder altså, at der er koncerter, der rammer min mere eller mindre tvivlsomme musiksmag, og gennem de seneste år har jeg, foruden Coldplay, oplevet Depeche Mode 3 gange, Bruce Springsteen, R.E.M, Rolling Stones og Simon & Garfunkel i Parken.

De har alle været meget fine oplevelser, med de muligheder og begrænsninger, en stadionkoncert giver. Det er umuligt at lave en direkte sammenligning mellem de nævnte kunstnere, men skal jeg pege på, hvad der har været den største oplevelse, må det være Simon & Garfunkel, der gæstede Parken for knapt 8 år siden. Gaffas anmeldelse kan læses lige her.

Jeg var alene af sted og havde en siddeplads, der var ret godt placeret i forhold til scene og højtalere. Og det var én af de få koncerter, hvor jeg rent faktisk var med til at trække aldersgennemsnittet ned! Stemningen var varm og høj, og mangt en gang lod det siddende publikum siddepladserne være siddepladser. På scenen stod to aldrende herrer, som strålede af spilleglæde og bare nød at stå på scenen og aflevere deres fantastiske sange, krydret med små anekdoter mellem dem. Og det med en sætliste, der tenderede det perfekte. Der manglede kun én, nemlig For Emily, whenever I may find her, men ellers kunne der ikke sættes én finger på koncerten.

Nedenfor kan en optagelse af deres turné i netop 2004 ses og høres:


I lighed med øvrige koncerter i Parken, blev lyden kritiseret af mange - især skønånderne i anmelderkorpset. Nu er jeg heldigvis tonedøv, og kan ikke høre, når lyden er dårlig, men kan da godt høre, at når jeg er til koncerter på Gimle, Stars eller Vega, at lyden er god. Bevares, jeg kunne da til Coldplay fornemme noget ekko og til seneste Depeche Mode sad den heller ikke lige i skabet. Men det er som om, at skønånderne allerede inden koncerten har besluttet, at lyden er dårlig og bare står og venter på at blive bekræftet i dette frem for at give sig hen til koncerten og det navn, der står på scenen. Og dermed nyde koncerten frem for at finde huller i osten.

Oven i hatten mente anmelderne på blandt andet Tante-Berlingeren og Politiken, at sceneshowet, med alt hvad det indbefattede, til Coldplay druknede koncerten. Nej, det gjorde det ikke, men skabte en større helhed, men anmelderne skriver jo ofte ud fra eget præmis og ikke kunstnerens!

Lad mig runde af med en liveversion af førnævnte For Emily, whenever I may find her. Én af de smukkeste sange, der nogensinde er lavet!


1 kommentar:

GeorginA sagde ...


godt forum få din drømmecykel, betaler afventende regninger, håndter eventuelle medicinske eller økonomiske nødsituationer. Få øjeblikkelige kontanter til alle dine behov. kontakt os i dag
E-mail: atlasloanfirm@outlook.com
Telefon / Whatsapp +1 443 345 9339