søndag den 9. september 2012

Der kommer nyt med Martin Hall....

Jævnfør denne nyhed, kommer der til oktober nyt fra den danske multi-kunstner Martin Hall.

Det var tidligere en nyhed, der kunne få mig op af min magelige lænestol, men sådan er det ikke længere. For faktum, i hvert fald her på matriklen, er, at Hall ikke har udgivet noget, der bare er i nærheden at være hørbart siden 1999-albummet Adapter - når der henses til nyudgivelser.

Siden da, er Hall kravlet op i røven på sig selv, hvor omdrejningspunkterne blandt andet er blevet cabaret, bizarre personligheder, saloner og musiske samarbejdspartnere, der ikke er til at holde ud at høre på. Hall har altid været en ener på musikscenen, hvor han er gået egne veje, men de senere år, er det bare blevet mere og mere fortænkt og klichéfyldt.

Udviklingen synes at blive bekræftet af omtalen af det kommende album og det første nummer, der er sluppet ud derfra. Det kan høres via ovennævnte link og er endnu en ulidelig og ligegyldig sag fra Halls hånd.

Jeg kunne selvfølgelig være fløjtende ligeglad, men der er tale om den kunstner, jeg har lyttet mest til og som har påvirket mig mest. En kunstner, jeg har set flest gange live - vel sagtens +28-30 gange - og som har fået mit samlergen til at folde sig helt ud, hvor alt, hvad han har lavet eller medvirket på/til er forsøgt opdrevet.

Men jeg fortsætter med at samle på ham, men de senere udgivelser er blevet lyttet én gang, for efterfølgende at samle støv på hylderne. Heldigvis har han også siden 1999 givet rigtige koncerter, som alle har været meget, meget fine. Senest i 2009, hvor jeg oplevede ham i såvel Aarhus som København.

Og for at vende tilbage til det kommende album. Der er næppe tale om et Hall-album i gængs forstand, da han "kun" har skrevet musikken og produceret det, og medvirker ganske sporadisk. Men det markedsføres som et sådan, da man så er sikker på, at de dedikerede Hall-fans straks får hentet det hjem....

Det skal ikke udelukkes, at der findes skønånder, der vil kunne lide albummet og blive begejstret over det. Selv er jeg en mere simpel mand og jeg ved, at albummet blot vil gøre mig endnu mere indebrændt over Halls udvikling.

Lad mig runde af med et par eksempler fra den tid, hvor Halls hånd skabte begejstring her på min egen matrikel:




1 kommentar:

-rene sagde ...

hva' fanden er det for nogen video'er? Der må da være nogen, der tager den slags ned? 4 Ever? Skal det så også afsluttes med et KNUZZ Martin?
Ja, musikken holder, men det gør billedsiden I DEN GRAD ikke - og hvorfor så bruge youtube? Tænk han tillader det?
Det kan gøres med få midler. se her: http://www.youtube.com/watch?v=ZtpeClGrsoQ&feature=related
ak ak ak. Men der er to nye fra den nye udgivelse
her:
http://www.youtube.com/watch?v=_pIraNpss_8
og her:
http://www.youtube.com/watch?v=cazcx-BhDTo

hæhæ