fredag den 23. december 2016

Danish Beer Blogger Awards

Igen i år uddelte landets førende øl-bloggere Beer Blogger Awards, og det skete i sidste uge. Den mere end glimrende Ulkløbben har lavet dette overblik over kåringerne fra dem selv og de øvrige øl-bloggere: http://blog.ulkloebben.dk/#post181

Og nedenfor tager jeg mig friheden til at drikke af deres glas, og give mit bud:


Årets udenlandske bryggeri 

Jeg har skrevet det flere gange herinde, men i vores svenske broderland brygges der rigtigt meget godt øl. Og en absolut favorit er Omnipollo. De er i øllets absolutte superliga, hvor de brygger øl, der både udfordrer og smager godt. Og viser nye veje - i hvert fald for en lægmand, som jeg. I år fik jeg også besøgt deres egen bar i Stockholm - det gør jeg gerne igen.

Årets øloplevelse

Der har været mange, og det oplagte valg ville være Copenhagen Beer Celebration eller Ølfestival 2017. Men prisen går til Ma Che Siete Venuti a Fà, der ligger i Rom. Og som jeg besøgte i begyndelsen af april: http://tankerfraprovinsen.blogspot.dk/2016/04/godt-l-i-rom.html

Årets ølbar
Jeg har ikke været så meget ude i år, men foruden ølstederne i Rom og et par spændende ølbarer i Hamburg, står den nyåbnede Koelshchip stærkt i erindringen. Og som et symbol på den stigende interesse, jeg har fået for de mere sure øl. Så derfor kåres den også som årets ølbar: http://tankerfraprovinsen.blogspot.dk/2016/03/en-tur-pa-koelschip.html

Årets nye øl
Øllen er ikke ny, men det var første gang, jeg smagte den. Og der er tale om Bells Expedition Stout, der slet og ret er fremragende. Og som jeg gerne støder på igen: 
http://tankerfraprovinsen.blogspot.dk/2016/06/bells-expedition-stout.html

Årets danske bryggeri

Jeg er givetvis farvet af, at der er tale om et lokalt bryggeri og at jeg har fulgt det siden den spæde start, men prisen går til Det Lille Bryggeri. Et bryggeri, der aldrig skuffer, og det er uanset hvilken øltype, det smider på gaden eller hvor meget, det prøver at udfordre dine smagsløg. Stabilitet og innovation går hånd i hånd, hvor nye varianter prøves af - ingredienser, lagring med videre. Og selv om, at bryggeriet smider mange nye øl på markedet i løbet af et år, holder de alle en meget høj kvalitet. Det er jeg sikker på, at det vil fortsætte med at gøre.

Glædelig jul til jer derude.

Ingen kommentarer: