torsdag den 30. januar 2014

Technique - 25 år efter



Det er i dag 25 år siden, at New Order udsendte albummet, Technique. Et album, jeg ved udgivelsen og de følgende år ikke var særligt begejstret for, men som i dag står som et af de vigtigste og bedste albums i min samling!

Og hvorfor var jeg så ikke begejstret? Vel, på det tidspunkt stod den på sortklædt surmulerkult og musikken mørk, som Marianergraven er dyb, og hvor bands som The Mission, Sisters of mercy, Swans, Christian Death og især Fields of the nephilim stod for lydbilledet. I det billede stod den første single fra Technique, Fine Time, meget dårligt, med sit pop-, house- og discoudtryk. Og det hjalp ikke på begejstringen, at den var i heavy rotation på de tyske radiokanaler, mens jeg var på NATO-øvelse i Vesttyskland.

Så til trods for, at jeg på det tidspunkt samlede på New Order, gik der en del måneder før, at albummet landede i min samling. Jeg blev langsomt mere begejstret, men vendepunktet skete for alvor, da det i 2008 blev genudgivet i en deluxe-version. Og albummet står i dag, som et af de bedste, der udkom i 1989. Måske det bedste, hvis det ikke var for det album, der udkom 2. maj det år, og som står, som måske verdens bedste album, nemlig Disintegration med The Cure.

Og hvad er det så, der begejstrede og begejstrer mig? Det er blandt andet, at....
  • der ikke er noget svagt øjeblik på albummet, hvor selv Fine Time i dag står højt på min liste over deres bedste numre. Læg dertil, at All the way er den popsang, Cure aldrig fik lavet, mens Pet Shop Boys ville have givet deres højre arm for at have skrevet Mr Disco
  • de formår at forene pop, rock, techno, disco og house på en måde, der ikke var gjort og hørt før - eller siden, og hvor både vokal, trommer, guitar, synths og bas står stærkt i lydbilledet
  • albummet virker meget legesygt, og det til trods for, at der skulle have været noget gevaldige spændinger i studiet under indspilningerne. Og samtidig bærer tekstsiden meget præg af, at Bernard Sumners ægteskab gennem 11 år var ved at gå op limningen, og flere af sangene omkredser dette
Læser man på diverse musiksider og -blogs, er jeg ikke ene om pege på, at Technique er bandets hovedværk og blandt de vigtigste albums, overhovedet, fra slut-80'erne. Meget sigende har New Order ikke siden været i nærheden af Techniques højder.

Tillykke med jubilæet - og når det fylder 50 år, lytter jeg stadig med. Jeg runder af med tre smagsprøver:








Ingen kommentarer: