lørdag den 18. januar 2014

Min ønskeliste for årets Roskilde

Årets Roskilde Festival har indtil videre kun offentliggjort ganske få navne, og af dem, er det kun Arctic Monkeys, der for alvor får mig op af stolen.

Når det så er skrevet, er det nærmest en rituel handling at kritisere programmet - især for os gamle og gnavne mænd - og det uanset, hvordan det ser ud! Men jeg må også konstatere, at det de senere år, og med nærmest kirurgisk præcision, er lykkedes festivalen at forbigå de navne, der står meget højt på min ønskeliste. 

Men selvom jeg hvert år skælder ud på festivalen, ved jeg også, at det er umuligt at favne alt og gøre alle tilfredse. Især når festivalen har valgt at skræve over mange genrer, hvilket så også er én af dens helt store styrker. 

Samtidig er der også, publikumsmæssigt, en meget stor bredde - der kommer hvert år nye til, mens mange af dem, der havde deres Roskilde-debut for 20, 30 og 40 år siden, fortsat holder ved. Så det er et meget bredt segment, festivalen skal ramme. Og uanset, hvordan plakaten ender med at se ud, er der altid mange navne, der er værd at opleve og tjekke ud.

Men alligevel tager jeg mig friheden til at bringe min egen ønskeliste for årets omgang på de overpissede arealer ved Roskilde, og jeg med fed har markeret mine fem største ønsker:

  • Chromatics 
  • Foals 
  • Maximo Park 
  • Courteeners 
  • Ukendt under andet navn
  • Babyshambles 
  • Blur 
  • Kent 
  • Beyonce 
  • Steen Jørgensen
  • Still Corners
  • Mazzy Star 
  • Interpol 
  • Agnes Obel
  • Local Natives
  • Julianna Barwick
  • My Bloody Valentine
  • David Bowie
  • De efterladte
  • Green Pitch
  • British sea power
  • Kirstine Stubbe Teglbjærg
  • Mellemblond
  • Midlake
  • Nikolaj Nørlund
  • Stornoway
  • Willard Grant Conspiracy
  • White Lies
  • Okkervil River
  • Low
  • Best Coast
  • Neil Young
  • Rolling Stones
  • Raveonettes
  • New Order
  • Og så videre....
På sin vis nogle realistiske navne, da de indenfor det seneste år har udgivet nye plader eller har nye plader på vej, er eller kommer på turné med videre.

Men OK, ikke alle ønsker kan opfyldes, og jeg dukker jo alligevel op, om så 90% af plakaten bestod panfløjter, ukulele og "brænd din norske stavkirke ned"-bands!

Ingen kommentarer: